Microbii care produc metan, un gaz cu un puternic efect de sera, ar fi putut sa declanseze cea mai mare extinctie din istoria Terrei, petrecuta in urma cu 252 de milioane de ani.

Acest nou scenariu, care se bazeaza pe analiza unei abundente de fosile, indica faptul ca microorganismele denumite "metanosarcina" s-au inmultit dintr-odata, de o maniera exploziva, in oceane, producand cantitati uriase de metan, informeaza AFP.

Acest gaz, care se gaseste in atmosfera, a modificat clima si chimia oceanelor, au subliniat expertii americani, a caror teorie va alimenta controversele despre acest subiect.

Desi eruptiile vulcanice nu sunt complet excluse pentru a explica aceasta extinctie - una dintre cele cinci cunoscute din trecutul Terrei -, ele joaca in acest scenariu un rol accesoriu, au precizat cercetatorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT), al caror studiu a fost publicat luni in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Noi indicii par sa sugereze, potrivit autorilor studiului, ca explozia populatiei de microbi metasarcina s-ar explica printr-o noua aptitudine a acestora de a utiliza o sursa bogata in carbon organic, gratie unei cresteri masine a unui nutriment, nichelul, ce provenea din eruptiile vulcanice.

Studiul este bazat pe trei serii diferite de indicii. Mai intai, dovezile geochimice demonstreaza o crestere exponentiala a dioxidului de carbon (CO2) in oceane, in aceeasi perioada cu extinctia de la sfarsitul permianului. Apoi, cercetatorii s-au referit la indicii genetice despre o modificare biologica a acestor microbi, metasarcina, in aceeasi perioada, care le-a permis sa devina producatori majori de metan, incepand dupa acumularea de CO2 in oceane.