Omul poate distinge cel putin 1.000 de miliarde de mirosuri diferite, cu mult mai mult decat cifra de 10.000 de mirosuri, asa cum se credea pana acum in lumea stiintifica, potrivit unui studiu american publicat joi.

In ultimele decenii, in lumea stiintifica se considera ca nasul uman poate detecta doar aproximativ 10.000 de mirosuri, a afirmat Leslie Vosshall, directoarea laboratorului de neurogenetica de la Universitatea Rockefeller din New York, coautoare a studiului, publicat in revista americana Science.

"Cercetarea noastra arata ca abilitatea umana de a face distinctia intre variantele de mirosuri este mult mai extinsa decat ceea ce se stia in general", a precizat Leslie Vosshall, care a adaugat ca ar fi fost surprinzator ca simtul olfactiv sa fie atat de limitat, fata de celelalte simturi, transmite MEDIAFAX.

Astfel, ochiul, ce dispune de trei receptori ai luminii, poate vedea pana la zece milioane de culori, iar urechea noastra poate distinge 340.000 de sunete.

In cadrul acestui studiu, cercetatorii au expus 26 de persoane unor combinatii multiple de 128 de molecule cu mirosuri diferite, care semanau cu mirosul de iarba, de citrice sau de diferite produse chimice. Cercetatorii au cerut acestor voluntari sa efectueze 264 de comparatii intre aceste combinatii diferite si mirosurile cunoscute.

Pornind de la aceste esantioane, cercetatorii au extrapolat rezultatele pentru a estima numarul de mirosuri pe care le putea distinge o persoana daca i se prezentau toate combinatiile posibile dintre aceste 128 de molecule, ceea ce reprezinta un numar astronomic. Oamenii de stiinta au stabilit ca un subiect mediu este capabil sa faca distinctia intre cel putin 1.000 de miliarde de mirosuri.

Andreas Keller, de la Universitatea Rockefeller si principalul autor al acestui studiu, considera ca stramosii preistorici ai omului se bazau mult mai mult pe simtul mirosului decat omul contemporan. Posibilitatea congelarii alimentelor si dezvoltarea igienei corporale au limitat considerabil folosirea simtului mirosului in lumea moderna, ceea ce "explica atitudinea noastra conform careia mirosul nu este atat de important precum auzul si vazul", a explicat Andreas Keller.

Citeste si:
Analiză făcută din birou. Un salariu de 1.400 de lei, suficient...
Analiză făcută din birou. Un...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.