Mantaua terestra contine importante cantitati de apa, la o adancime cuprinsa intre 410 si 660 kilometri sub scoarta, asa cum isi imaginase si scriitorul Jules Verne, afirma autorii unui studiu realizat pe un diamant ce provine din profunzimile Terrei.

"Aceasta zona deosebita a Terrei, o zona de tranzitie, ar putea contine la fel de multa apa ca toate oceanele reunite", a declarat principalul autor al studiului, Graham Pearson, profesor la Universitatea Alberta din Canada, citat de AFP.

"Unul dintre motivele pentru care Terra este o planeta atat de dinamica este prezenta apei in interior", a adaugat ea.

O analiza microscopica a unui polimorf al olivinei, un mineral special, a permis cercetatorilor sa confirme ceea ce alte studii experimentale pareau sa indice: mantaua terestra contine "o zona de tranzitie hidrica". Analiza mineralului a evidentiat faptul ca acesta contine o cantitate de apa semnificativa - 1,5% din greutatea sa.

Mantaua se afla sub scoarta terestra si se intinde pana la nucleul Terrei, la o adancime de 2.900 de kilometri. Intre cele doua mari parti ale mantalei - mantaua superioara si mantaua inferioara - se afla o zona "de tranzitie", la o adancime cuprinsa intre 410 si 660 kilometri, scrie MEDIAFAX.

Principalul mineral din mantaua superioara este olivina. Atunci cand adancimea, si deci presiunea cresc, olivina se transforma, isi schimba starea. Intre 410 si 520 de kilometri, se intalneste un polimorf al acesteia, iar, intre 520 si 660 kilometri, un altul care contine apa. Aceasta varietate o olivinei a fost descoperita deja in meteoriti, insa niciodata in provenienta de pe Terra, intrucat se afla la o adancime inaccesibila.

"Pana acum, nimeni nu a vazut un astfel de polimorf al olivinei din mantaua Terrei, chiar daca geologii erau convinsi de existenta sa", a subliniat Hans Keppler, cercetator la Universitatea Bayreuth din Germania, intr-un editorial publicat tot in revista Nature.

Acest fragment de polimorf a fost descoperit de echipa coordonata de Graham Pearson, aproape din intamplare, in 2009, in momentul in care cercetatorii examinau un diamant fara valoare comerciala, de cativa milimetri, descoperit in Brazilia. Esantionul a fost supus unor analize timp de mai multi ani, inainte de a fi confirmat ca acest polimorf al olivinei.

Misteriosul sarcofag de plumb descoperit în catedrala Notre-Dame va...
Misteriosul sarcofag de plumb...

Diamantul a ajuns la suprafata Terrei in interiorul unei roci vulcanice.