Planetele care prezinta anumite caracteristici asemanatoare cu cele ale Terrei, descoperite cel mai adesea de telescopul american Kepler, sunt destul de frecvente in galaxia noastra, insa sunt inexistente in Sistemul Solar, considerat o exceptie in Calea Lactee, au anuntat, luni, planetologii.

Peste trei sferturi dintre planetele potentiale detectate de Kepler au o marime care variaza intre cea a Terrei si aceea a planetei Neptune - de aproape patru ori mai mari decat planeta noastra.

Astfel de planete domina recensamintele galactice, dar sunt absente din Sistemul nostru Solar, au subliniat astronomii, care marturisesc ca nu cunosc pentru moment nici felul in care acestea s-au format, nici compozitia lor interna. Ele ar putea fi telurice, gazoase sau alcatuite din apa, scrie MEDIAFAX.

Planetologii au anuntat luni rezultatele la care au ajuns dupa patru ani de observatii realizate cu telescoape terestre, pentru a confirma descoperirile de exoplanete facute de telescopul Kepler. Studiul lor a fost prezentat la conferinta anuala organizata de American Astronomical Society in aceasta saptamana la Washington.

"Aceasta minunata avalansa de date despre aceste planete, denumite «mini-Neptun», ne dezvaluie cel mai adesea doar structura invelisului lor extern", a explicat Geoff Marcy, profesor de astronomie la Universitatea California din Berkeley, coordonatorul acestei analize de inalta precizie efectuata de la sol.

"Insa acum nu mai facem fata intrebarilor dificile pe care ni le punem despre felul in care aceste planete enigmatice s-au format si despre motivul pentru care Sistemul nostru Solar este lipsit de astfel de planete, in conditiile in care ele sunt destul de numeroase in galaxia noastra", a adaugat el.

Folosind unul dintre cele mai puternice telescoape terestre, Keck Observatory din Hawaii, oamenii de stiinta au confirmat existenta a 41 de exoplanete descoperite de Kepler si au calculat masa a 16 dintre ele. Avand masa si diametrul, cercetatorii americani au putut sa deduca densitatea acestor planete, caracterizate ca fiind telurice, gazoase sau o combinatie intre cele doua.

Descoperă lumea: 16 motive pentru care India pare a fi o altă planetă
Descoperă lumea: 16 motive...

Masurarea densitatii ar putea duce la determinarea compozitiei acestor planete stranii. Astfel, masurarea densitatii sugereaza faptul ca acele "mini-Neptun" au un nucleu teluric, dar ca proportiile de hidrogen, heliu si molecule bogate in hidrogen care se afla in stratul inconjurator variaza intre limite uriase, iar unele dintre ele nu au niciun fel de invelis extern.

Aceiasi oameni de stiinta au anuntat descoperirea a cinci noi exoplanete telurice cu o marime ce variaza intre 110% si 180% din marimea Terrei, insa niciuna dintre ele nu este locuibila. Ele sunt intr-adevar prea fierbinti pentru ca se afla mult prea aproape de stelele lor.

Primele rezultate ale analizei masei, facute de la sol, sugereaza ca multe dintre planetele cu o raza de 1,5 ori mai mica decat cea a Terrei ar putea fi formate din silicati, fier, nichel si magneziu - elemente descoperite pe planetele telurice din Sistemul nostru solar.

5 curiozități mai puțin cunoscute despre Soare
5 curiozități mai puțin...

Bazandu-se pe acest tip de informatii, oamenii de stiinta ar putea descoperi acele stele in jurul carora orbiteaza planete telurice considerate "surori ale Terrei", fapt care va putea sa ii duca mai aproape de descoperirea unui mediu propice vietii aflat in afara Sistemului Solar.