O molecula produsa de creier reprezinta un mecanism natural de aparare impotriva efectelor nefaste ale canabisului, potrivit unui studiu publicat joi in revista americana Science, aceasta descoperire putand reprezenta calea spre un posibil tratament impotriva dependentei de acest drog.

In lumea intreaga, peste 20 de milioane de persoane sunt dependente de canabis, informeaza liberation.fr.

Doua echipe de cercetatori de la Institutul National de Sanatate si Cercetare Medicala (INSERM) din Franta au analizat pregnenolona, un precursor al tuturor hormonilor steroizi (progesteron, testosteron etc.). Desi, in general, se crede ca pregnenolona nu are efecte biologice proprii, cercetatorii au aratat ca acest hormon este capabil sa protejeze creierul de efectele nefaste ale canabisului. Printre efectele cele mai cunoscute se numara deficitul cognitiv si tulburarile de memorie, precum si o pierdere generala a motivatiei.

Prin administrarea unor doze mari de canabis unor soareci si sobolani, cercetatorii au reusit sa creasca concentratia cerebrala de pregnenolona si sa blocheze astfel efectele negative ale ingredientului activ din canabis (tetrahidrocanabinol, THC), care actioneaza asupra receptorilor canabinoizi (CB1) situati pe neuroni, scrie MEDIAFAX.

Dozele ingerate au fost mult mai mari decat cele pe care dependentii de canabis le consuma, "de ordinul a 3 pana la 10 ori mai mari", a precizat Pier Vincenzo Piazza, care a condus studiul.

Prin cresterea dozelor, cercetatorii au descoperit un proces natural, pana atunci necunoscut, care protejeaza creierul de o supraactivare a receptorilor CB1 si diminueaza efectele canabisului asupra memoriei. De asemenea, cercetatorii au realizat teste in laborator asupra receptorilor CB1 umani, iar rezultatele au fost similare.

Dar, deoarece pregnenolona este un hormon natural, slab absorbit si rapid metabolizat de organism, cercetatorii au dezvoltat derivati ai pregnenolonei "modificati in asa fel incat sa fie absorbiti de organism si sa nu se dezvolte in hormoni steroizi", a precizat Piazza.

"Noi speram sa putem incepe studiul clinic asupra oamenilor intr-un an sau intr-un an si jumatate", a precizat acesta, subliniind ca, daca eficienta acestor derivati ai pregnenolonei este confirmata, ar fi vorba despre "primul tratament farmaceutic contra dependentei de canabis".

Klaus Iohannis: Dependenţa Uniunii Europene de gazul rusesc trebuie...