Ciorile ar putea detine secretul pentru ca oamenii sa poata sa inteleaga intr-o buna zi eventualele limbaje extraterestre, potrivit cercetatorilor germani de la Universitatea Tubingen, informeaza dailymail.co.uk.

Oamenii de stiinta banuiau de multa vreme ca pasarile din familia corvidelor - din care fac parte corbii, ciorile si cotofenele - sunt foarte inteligente.

Expertii in neurobiologie au demonstrat ca creierul ciorilor produce un comportament inteligent atunci cand pasarile trebuie sa ia decizii strategice, in acelasi fel in care actioneaza si creierul uman, in ciuda faptului ca oamenii si ciorile nu au un stramos comun apropiat, scrie MEDIAFAX.

Studiul cercetatorilor germani ofera in premiera informatii despre felul in care functioneaza creierele unor vietuitoare care nu sunt mamifere - iar acest tipar ar putea sa se aplice si in cazul formelor de viata extraterestre.

Lena Veit si Andreas Nieder, profesori la Universitatea Tubingen din landul german Baden-Württemberg, au publicat un studiu in revista Nature Communications care ofera informatii valoroase si interesante despre evolutia paralela a comportamentelor inteligente.

"Multe functii sunt realizate diferit la pasari, deoarece o lunga istorie evolutiva ne separa de acesti urmasi directi ai dinozaurilor", afirma Lena Veit.

"Acest lucru inseamna ca creierul pasarilor ne ofera o solutie alternativa care sa ne arate felul in care un comportament inteligent este realizat cu o anatomie diferita", a adaugat ea.

Ciorile si primatele au creiere diferite, insa celulele care administreaza procesele de luare a deciziilor sunt foarte asemanatoare. Ele evidentiaza un principiu general care a reaparut cu regularitate pe parcursul istoriei evolutiei speciilor.

"Asa cum putem sa tragem concluzii valide despre aerodinamica, comparand aripile construite in mod diferit ale pasarilor si ale liliecilor, acum putem sa tragem concluzii despre felul in care functioneaza creierul prin analiza similaritatilor functionale si a diferentelor existente in regiuni cerebrale relevante din creierele pasarilor si cele ale mamiferelor", a spus Andreas Nieder.

Jador, comportament neadecvat la Survivor All Stars. Limbajul său a...
Jador, comportament neadecvat...

Ciorile sunt atat de inteligente, incand expertii in biologia behaviorista le-au denumit "primatele cu pene", intrucat aceste pasari fabrica si folosesc unelte, sunt capabile sa isi aminteasca un numar mare de locuri de hrana si isi planifica comportamentul social in functie de ce fac ceilalti membri ai stolului.

Acest nivel de inteligenta poate sa para surprinzator, intrucat creierele pasarilor sunt structurate intr-un mod fundamental diferit de cele ale mamiferelor, inclusiv ale primatelor - care sunt de obicei folosite pentru a studia aceste comportamente.

Cercetatorii de la Universitatea Tubingen sunt primii care analizeaza fiziologia cerebrala pentru a studia comportamentul inteligent al ciorilor. Ei au antrenat un grup de ciori pentru ca acestea sa execute pe computer un set de teste de memorie.

Creatura bizara, in California. Internautii cred ca este extraterestru
FOTO  Creatura bizara...

Ciorilor le-au fost prezentate o serie de imagini pe care trebuiau apoi sa si le aminteasca. Dupa putin timp, pasarile trebuiau sa aleaga una din cele doua imagini prezentate pe monitor, atingand-o cu ciocul, in functie de diverse comportamente propuse.

Una dintre imaginile de pe monitor era identica cu prima imagine, iar cealalta era diferita. Uneori, regla jocului consta in alegerea aceleiasi imagini. Alteori, trebuia selectata cealalta imagine.

Ciorile au fost capabile sa execute ambele sarcini si sa faca schimbarea de comportament cu un grad ridicat de acuratete.

Acest fapt demonstreaza un grad ridicat de concentrare si o flexibilitate mintala pe care le au putine specii - si care reprezinta un real efort chiar si pentru oameni.

Pasarile au executat foarte repede aceste sarcini chiar si atunci cand le-au fost prezentate noi seturi cu alte imagini. Cercetatorii au observat prezenta unei activitati neuronale in "nidopallium caudolaterale", o regiune din creier asociata cu cel mai ridicat nivel de perceptie in cazul pasarilor.

VIDEO: O cioară a fost învățată să spună „Să mă bată mama!”
VIDEO: O cioară a fost...

Un anumit grup de celule nervoase au reactionat intotdeauna atunci cand ciorile trebuiau sa aleaga aceeasi imagini - si un alt grup de celule au raspuns intotdeauna atunci cand faceau o alegere pe baza regulei "imaginii diferite".