NASA va lansa o sonda, Maven, care va studia si analiza atmosfera inalta a planetei Marte, pe 18 noiembrie, la ora 17.28 GMT, de la baza aeriana Cape Canaveral din Florida.

Maven (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) va fi plasata pe orbita lui Marte si va studia atmosera inalta si ionosfera, dar si interactiunile cu Soarele si vanturile solare, au explicat luni, oficialii acestei misiuni, intr-o conferinta de presa.

"Misiunea Maven este un pas important in rezolvarea enigmei privind mediul inconjurator din trecutul si prezentul lui Marte", a spus John Grunsfeld, administrator adjunct al NASA. Marte a avut in trecut o atmosfera mai densa, propice prezentei apei la suprafata ei. Insa, in timpul unor schimbari climatice majore, mare parte din atmosfera sa s-a "volatilizat" in spatiu, spun cercetatorii, scrie MEDIAFAX.

Masuratorile efectuate de Maven ar trebui sa permita determinarea rolului acestei pierderi de compusi ai atmosferei, precum dioxidul de carbon si apa, de-a lungul timpului.

Sonda de 2,45 de tone va fi dusa in spatiu cu ajutorul unei rachete Atlas V, pe 18 noiembre, in debutul unei ferestre de lansare de 20 de zile. Misiunea va dura un an si are costuri estimate de maximum 500 de milioane de dolari, exceptand cele alocate lansarii propriu-zise.