Astronomii au descoperit cea mai indepartata galaxie cunoscuta pana in prezent, in cadrul unui studiu care a facut ca perceptia oamenilor de stiinta asupra Universului sa avanseze pana la aproximativ 700 de milioane de ani dupa momentul nasterii acestuia.

Lumina emisa de aceasta galaxie, denumita z8_GND_5296, a avut nevoie de 13,1 miliarde de ani pentru a ajunge la telescopul spatial Hubble si la Observatorul Keck din Hawaii - ambele au detectat galaxia in infrarosu.

"Invatam atat de multe lucruri despre o regiune atat de indepartata in timp incat ne este greu sa o intelegem. Aceasta galaxie se afla la aproape 13,1 miliarde de ani in urma si asta se intampla cu 8 miliarde de ani inainte ca Soarele nostru sa se nasca si, desigur, cu mult mai mult inainte ca viata sa apara", a spus coordonatorul studiului, Steven Finkelstein, profesor la Universitatea Texas din Austin.

In mod surprinzator, dintr-un total de 43 de candidati - galaxii indepartate -, z8_GND_5296 a fost singura care a prezentat dovezile chimice-cheie de care oamenii de stiinta au nevoie pentru a-i confirma distanta, scrie MEDIAFAX.

Steven Finkelstein si colegii sai au inceput sa se intrebe daca descoperirea lor nu le-a oferit cumva un indiciu pentru descifrarea unui mister si mai mare: Cat de curand a strapuns lumina emisa de primele stele si galaxii valul obscur de hidrogen gazos care a existat la inceputul Universului?

Cercetatorii considera ca, la un anumit moment, razele ultraviolete puternic incarcate energetic provenind dintr-o stea care a explodat au despartit atomii de hidrogen intergalactic in electroni si protoni. Odata ionizat, hidrogenul devine conductor electric si nu mai disperseaza lumina.

Acest proces ar fi putut sa se intample pe vremea cand galaxia z8_GND_5296 exista. Galaxia, care are o masa de aproximativ un miliard de ori mai mare decat cea a Soarelui, prezinta doua caracteristici neobisnuite, care ar putea fi unul dintre motivele pentru care galaxia este vizibila, pe care celelalte galaxii potential surori nu le prezinta.

Pe 20 martie are loc echinocțiul de primăvară. Cerurile se deschid...
Pe 20 martie are loc...

Mai intai, z8_GND_5296 genereaza stele cu un ritm foarte rapid, formand de 100 de ori mai multe decat Calea Lactee si fiind, din acest motiv, mai stralucitoare decat alte galaxii candidate.

In al doilea rand, aceasta galaxie contine un procentaj surprinzator de mare de elemente chimice mai grele decat hidrogenul si heliul.

Aceste elemente sunt generate de fuziunile nucleare din interiorul stelelor, asadar, ori aceasta galaxie contine ramasitele explodate provenind de la multe stele masive, ori s-a format intr-o regiune a spatiului care a fost "semanata" anterior cu ramasitele unei generatii precedente de stele.