Cercetatorii sud-africani au identificat in premiera mondiala resturile unei comete care a explodat deasupra Egiptului, la intrarea in atmosfera terestra, in urma cu 28 milioane de ani, a anuntat marti Universitatea Witwatersrand (Wits) din Johannesburg.

Distrugand orice forma de viata in jurul zonei de impact, explozia a incalzit nisipul pana la temperatura de 2.000°C, provocand formarea unei cantitati impresionante de sticla de siliciu galbena, dispersata pe o suprafata de 6.000 de kilometri patrati in Sahara. Piesa centrala dintr-o brosa a faraonului Tutankhamon, reprezentand un scorpion, a fost fasonata din acest tip de sticla.

Analizand o misterioasa piatra neagra gasita in 1996 de un geolog egiptean in interiorul unei bucati de sticla de siliciu, cercetatorii sud-africani sunt convinsi ca au descoperit "primul exemplar cunoscut dintr-un nucleu de cometa, nu doar un tip neobisnuit de meteorit".

"Este vorba de prima dovada a faptului ca o cometa a intrat in atmosfera terestra si a explodat", se afirma in comunicatul emis de universitatea sud-africana.

Piatra de 30 de grame are "o compozitie extraterestra". "Daca o comparam cu meteoritii, care contin doar 3% carbon, aceasta contine 65% carbon", a explicat profesorul Jan Krammers de la departamentul de Geologie de la Universitatea din Johannesburg (UJ).

Explozia de atunci a produs si diamante microscopice. Diamantele sunt constituite din carbon supus unor temperaturi si presiuni extreme.

"Cometele ne viziteaza in continuare cerul, ele sunt bulgari de zapada murdara, de gheata amestecata cu praf, dar niciodata pana acum in istorie materialul provenind de la o cometa nu a fost gasit pe Terra", a spus profesorul David Block, coordonatorul Laboratorului de analiza a prafului cosmic de la Universitatea Wits.

Pana la aceasta descoperire, oamenii de stiinta au identificat doar praful bogat in carbon in gheata din Antarctica si particule de praf microscopice in atmosfera terestra inalta.

STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

"NASA si ESA au cheltuit miliarde de dolari pentru a recolta cateva miligrame de material dintr-o cometa si sa le aduca pe Terra, iar, acum, avem o abordare noua (...) pentru a studia acest material fara a cheltui miliarde de dolari pentru a merge in spatiu sa le cautam", a spus profesorul Kramers, scrie MEDIAFAX.