Cercetatorii romani au facut primele transplanturi de telocitele, la trei ani de la descoperirea acestora, operatia fiind realizata pe animale de laborator carora medicii le-au provocat mai intai un infarct.

Potrivit medicilor, aceasta este doar o prima etapa dintr-o cercetare pe termen lung care poate duce catre un rezultat mult asteptat, respectiv refacerea muschiul inimii afectat de infarct, scopul final fiind aplicarea acestei terapii celulare in viitor si la oameni.

Cercetarea de la Institutul "Victor Babes" a fost facuta pe un lot de sobolani. Dupa ce le-a fost provocat chirurgical un infarct, fiecaruia i-a fost injectata o suspensie de telocite direct in inima.

Academicianul Laurentiu M. Popescu, cel care a descoperit telocitelor, a spus ca, dupa ce le-a injectat, a urmarit evolutia.

"Se injecteaza un milion de telocite luate din cultura artificala in zona periferica de infarct, o lingurita de ceai are cinci mililitri, noi am injectat cam 0,5 - 1 mililitru. Mai apoi s-a observat la microscop ca aceste celule cu prelungiri extrem de lungi, asemanatoare neuronilor, la anumite intervale de timp sunt prezente in zona bolnava din inima", a precizat academicianul, potrivit mediafax.

Catalin Manole, cercetator la Institutul "Victor Babes", a spus ca este o prima etapa care le da sperante cercetatorilor romani ca aceste celule nu migreaza in organism si pot ajuta la refacerea structurilor celulare.

"Asa ca, in urmatoarea etapa, cercetatorii vor sa demonstreze ca telocitele administrate impreuna cu celulele stem pot ameliora functia si dimensiunea zonei cardiace afectate. Telocitele se gasesc in mod normal in organism in inima, tubul digestiv, plaman, uter, trompa uterina, pancreas, glanda mamara si placenta", a precizat Catalin Manole.

Medicul a mai spus ca este pentru prima data cand potentialul imens al telocitelor de a regenera tesuturi bolnave a fost dovedit experimental in Romania, la trei ani de la descoperire.