Primele pasari de pe Terra aveau patru aripi, afirma paleontologii chinezi, al caror studiu a fost publicat joi in Statele Unite, fiind realizat pe baza analizei a 11 fosile foarte bine conservate, vechi de peste 100 milioane de ani.

Pana la acest studiu, numarul prea mic de exemplare descoperite care prezentau aceste caracteristici nu le-a permis cercetatorilor sa afirme cu certitudine ca toti acesti stramosi indepartati ai pasarilor aveau pene pe membrele inferioare.

"Aceste fosile furnizeaza noi informatii, care pot sa explice pe larg evolutia penelor", a declarat Xing Xu, profesor la Academia chineza de stiinte, unul dintre autorii acestui studiu, publicat in revista Science.

Fosilele, care reprezinta cinci specii de pasari stravechi, apartin unor exemplare a caror talie era putin mai mica decat aceea a unui curcan din zilele noastre. Ele sunt expuse la Muzeul naturii din Shandong Tianyu.

"Cele 11 fosile noi acopera multe goluri de la inceputul evolutiei pasarilor", afirma David Alexander, cercetator la Universitatea din Kansas, care nu a participat insa la realizarea studiului cercetatorilor chinezi. Cercetatorul american reaminteste faptul ca aproape toti paleontologii considera ca pasarile descind dintr-o familie de dinozauri cu pene, scrie MEDIAFAX.

Prima fosila a unui exemplar considerat stramosul comun al pasarilor de astazi, Archaeopteryx, care a trait in urma cu 150 milioane de ani, descoperit in 1861, seamana cu rezultatul unei incrucisari dintre o pasare si un dinozaur, si avea la randul sau pene pe membrele inferioare.

Cele 11 exemplare noi au trait in urma cu 100 milioane de ani - 150 milioane de ani, intr-o perioada care corespunde cu momentul in care un grup de dinozauri cu pene a evoluat pentru a deveni pasari, afirma savantii chinezi.

Aceste fosile arata faptul ca acele membre inferioare acoperite de pene nu reprezentau un caz rar in evolutia pasarilor.

"Noile fosile nu lasa loc niciunui dubiu: o morfologie cu patru aripi era curenta printre acele pasari stravechi", care au evoluat apoi si au pastrat doar doua aripi, explica David Alexander.

Acea caracteristica a continuat sa existe la primele pasari, inainte de a disparea progresiv, atunci cand membrele inferioare erau folosite pentru mers sau pentru prinsul prazii.

Misteriosul sarcofag de plumb descoperit în catedrala Notre-Dame va...