Vinul si ceaiul verde au efecte protectoare contra maladiei Alzheimer intrucat ambele bauturi contin o molecula care impiedica placile amiloide sa distruga celulele nervoase din creier.

Vinul si ceaiul verde contin fiecare un polifenol, resveratrol respectiv EGCG (epigallocatechin gallate), molecule cunoscute pentru proprietatile lor antioxidante si pentru actiunile lor benefice contra diabetului, obezitatii si cancerului. Comprimate continand doze concentrate de resveratrol fac de exemplu obiectul unui test clinic de faza a II-a in Statele Unite, in cadrul caruia oamenii de stiinta incearca sa le studieze efectele pe care aceasta substanta activa le are asupra pacientilor suferind de forme usoare si moderate de dementa.

Mecanismele metabolice prin care ele actioneaza raman deocamdata invaluite in mister. Biologii de la Universitatea din Leeds au publicat in aceasta saptamana in The Journal of Biological Chemistry un studiu care dezvaluie detalii interesante despre modul in care aceste substante actioneaza, scrie mediafax.

Maladia Alzheimer se explica prin prezenta placilor amilioide, un agregat de peptide beta-amiloide si de proteine tau, in creier. Aceste formatiuni se lipesc de neuroni, provocandu-le distrugerea. "Am dorit sa vedem daca forma exacta a acestor placi joaca un rol esential" in acest proces, a explicat profesorul Nigel Hooper, coordonatorul studiului.

Cercetatorii britanici au plasat in eprubete de studiu placi amiloide in prezenta unor celule nervoase cerebrale umane si animale. "Atunci cand am adaugat moleculele extrase din vin din ceai verde, placile nu mai provocau moartea acestor celule", a relatat acelasi cercetator. "Ele erau deformate si nu mai puteau sa se lipeasca de moleculele (denumite prioni) situate la suprafata neuronilor".