Grupul Volkswagen este prea mare pentru a fi lasat sa falimenteze, fiind prea important pentru prosperitatea nationala a Germaniei ca scandalul emisiilor sa fie ignorat de Guvern si politicieni, comenteaza Bloomberg.

In parte, este vorba de rolul emblematic al Volkswagen, ca simbol al redresarii economice a tarii, dupa regimul nazist si distrugerile provocate de al doilea Razboi Mondial. Angel Merkel, care a crescut in comunism in Germania de Est, a spus ca prima ei masina dupa caderea zidului Berlinului in 1989 a fost un VW Golf.

In cea mai mare parte, este vorba despre locuri de munca: circa o treime din cei aproape 600.000 de angajati ai VW sunt in Germania, in afara de angajatii lantului de furnizori. Pentru VW, pe de alta parte, apropierea de puterea politica este trecuta in statut.

Cand statul german a privatizat compania in 1960, landul Saxonia Inferioara, unde este localizat producatorul auto, a pastrat o participatie minoritara de control (20%) si un loc in consiliul de supraveghere.

Viitorii presedinti, cancelari si membri ai Guvernului si-au impus vointa politica in acest land avand alaturi VW. Aceste legaturi politice si economice fac ca scandalul VW sa fie un pericol mult prea mare pentru prosperitatea nationala pentru ca Guvernul sa fie un observator neutru.

"Este important pentru Guvernul german sa analizeze scenarii pentru cel mai prost deznodamant", a declarat Stefan Bratzel, director pentru cercetari in domeniul auto la Universitatea pentru Stiinte Aplicate din Bergisch Gladbach, Germania.

Intre optiunile lui Merkel se afla sustinerea landului Saxonia Inferioara de a-si creste participatia la VW, sau stimulente fiscale pentru promovarea automobilelor electrice, considera Bratzel. Deocamdata, Merkel s-a limitat sa ceara producatorului auro sa rezolve rapid problema, iar atitudinea cancelarului arata reticenta oficialilor guvernamentali de a exercita o influenta directa in companii private, potrivit unei persoane apropiate situatiei.

Sursa a precizat ca amploarea totala a scandalului nu este clara inca.

"Sigur ca guvernele Germaniei tin seama de interesele de afaceri. Totusi, daca te uiti la Franta, legaturile dintre companii si pliticieni sunt mult mai apropiate decat in Germania", a declarat Marcel Fratzscher, directorul institutului DIW din Berlin.

Citeste si:
Jador, primele declarații în scandalul cu Florin Salam. De la ce a...
Jador, primele declarații în...

Capitalizarea a piata a VW a scazut cu 35% de la declansarea scandalului, iar grupul ar putea sa nu isi permita acest lucru, daca situatia se va deteriora in continuare.

Bratzel a facut referire la posibile asemanari cu cazul General Motors, producatorul american salvat de Guvernul american in timpul crizei financiare.

In timp ce cresterea participatiei statului la VW, fara incalcarea legislatiei europene in domeniul ajutoarelor de stat, este o optiune, grupul este intr-o situatie mai buna decat General Motors, iar deocamdata nu exista riscul ca producatorul auto sa aiba dificultati financiare serioase, considera Bratzel. Mai degraba criza ar putea da Guvernului oportunitatea de a promova mai puternic automobilele electrice, a adaugat analistul.

Merkel are experienta in interventiile pentru industria auto. In 2013, cancelarul a diluat legislatia europeana in domeniul controlului poluarii, care avea rolul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon ale automobilelor, actiune pentru care a fost laudata de asociatia germana VDA.

Citeste si:
Prețuri noul Volkswagen Tiguan în România: start de la 33.300 de euro
Prețuri noul Volkswagen...

Seful Guvernului de la Berlin si-a explicat atunci decizia prin faptul ca locurile de munca trebuie protejate, iar baza industriei germane nu trebui slabita, scrie MEDIAFAX.

Automobilele au reprezentat aproape 20% din exporturile totale ale Germaniei de anul trecut, de circa 1.500 de miliarde de dolari. In privinta Volkswagen, cancelarii germani nu intervin in deciziile companiilor. Dar participatia landului Saxonia Inferioara la VW a atras politicieni de rang inalt in board-ul grupului, inclusiv pe predecesorul social-democrat al lui Merkel, Gerhard Schroeder.

Schroeder, care a facut parte din consiliul de supraveghere al VW timp de opt ani, ca premier al landului, era cunoscut drept "cancelarul auto", cand a condus Germania in perioada 1998-2005, datorita apropierii sale de aceasta industrie.

Sigmar Gabriel, care l-a succedat pe Schroeder ca premier al Saxoniei Inferioare si membru in board-ul VW, este in prezent vicecancelar si ministru al Economiei. Gabriel conduce si Partidul Social-Democrat, partenerul de coalitie al lui Merkel.

Citeste si:
Morgan Stanley: Rusia ar putea intra în default în stil Venezuela...
Morgan Stanley: Rusia ar...

Un alt apropiat al lui Schroeder, Thomas Steg, fost ofiter de presa pentru SPD in Saxonia Inferioara, a fost purtator de cuvant al Guvernului german in timpul primului mandat al lui Merkel. Ulterior, Steg si-a infiintat propria companie de PR, iar in prezent reprezinta VW.

Omologul sau de la grupul Daimler, Eckart von Klaeden, s-a alaturat companiei auto direct de la cancelaria Germaniei, unde a fost consilier senior pentru Merkel. Scandalul din jurul VW a izbucnit in aceasta luna in Statele Unite, compania fiind acuzata ca se foloseste de un soft care reduce nivelul noxelor la unele modele diesel, in timpul testelor oficiale.

Grupul a recunoscut ulterior ca circa 11 milioane de vehicule din intreaga lume sunt dotate cu acest soft si a anuntat ca le va rechema pentru inlaturarea softului si unele modificari tehnice. VW trebuie sa prezente autoritatilor din Germania un plan de rezolvare a crizei, pana pe 7 octombrie.

Citeste si:
Audi, BMW și Mercedes, amendate în Coreea de Sud pentru manipularea...
Audi, BMW și Mercedes,...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.