Acest lucru este posibil prin networking intens, cu ajutorul caruia antreprenorii pot sa atraga posibili clienti si parteneri sau pot pur si simplu sa obtina sfaturi practice de la alti antreprenori care au depasit obstacole similare. Un studiu citat de forbes.com arata ca, pentru 78% din start-up-uri, networkingul este esential pentru a avea success, indiferent de piata pe care isi desfasoara activitatea.

Retelele si comunitatile profesionale informale rezultate in urma networking-ului sunt mai importante ca structurile formale, cum ar fi incubatoarele de afaceri. In cadrul acestor evenimente este important ca antreprenorii sa castige increderea posibilelor contacte, sa creeze o imagine impecabila a start-up-ului, dar si sa formeze legaturi profesionale de durata, mentinute de-a lungul timpului.

Exista cateva metode de succes prin care poti fructifica relatiile de networking fara a pune la bataie un buget mare pentru cadouri si cine de afaceri fastuoase:

1. Pregateste o introducere profesionala a afacerii

Evenimentele speciale, intalnirile de afaceri, targurile, expozitiile, conferintele sunt un mediu natural in care poti cunoaste un numar mare de potentiali clienti, investitori sau chiar parteneri. Ai ocazia sa iesi in evidenta si sa faci o impresie buna prin calitatea prezentarii. De aceea e important sa ai la tine cateva mape de prezentare, flyere si carti de vizita printate si laminate la cea mai buna calitate.

La un prim contact, clientii vor transfera aceasta calitate si asupra serviciilor pe care le oferi. Pana la urma, un afacerist care nu este atent la detalii si foloseste materiale de proasta calitate in prezentarea companiei denota lipsa de profesionalism, pierzand increderea clientilor inainte sa inceapa orice colaborare.

Laminarea acestor documente presupune lipirea unui strat subtire de plastic peste materialele de print, facandu-le mai rezistente in timp si prevenind cutele care se formeaza inevitabil pe hartie, pastrand asadar aspectul curat al documentelor. Iar pentru ca va trebui sa iei parte la multe astfel de evenimente, o investitie strategica buna ar putea fi un laminator, cu ajutorul caruia sa pregatesti produsele de prezentare ale start-up-ului la cea mai buna calitate. De pilda, te poti orienta catre astfel de laminatoare, o gama complexa, din care poti alege laminatoare cu consum redus de energie, cu taiere dreapta, ondulata sau cu microperforatii, ce pot oferi documentelor de prezentare un aspect personalizat mai interesant.

Avantajul este ca pretul aparatelor este mult mai mic decat pretul total pe care l-ai da magazinelor de specialitate pentru laminarea produselor folosite la toate evenimentele de networking la care trebuie sa participe compania.



2. Ajuta-ti contactele sa isi creeze alte contacte

In cadrul acestor evenimente ai ocazia de a cunoaste foarte multe persoane. Daca tu consideri ca doua dintre contactele tale ar putea avea un interes comun, nu ezita sa le faci cunostinta. Daca acestea vor dezvolta o colaborare cu beneficii de ambele parti, vor aprecia ajutorul oferit si ti-ar putea returna favoarea cu alta ocazie. Nimic nu spune „imi pasa mai mult de succesul tau decat de ceea ce poti face pentru mine” decat un astfel de gest fara a cere nimic in schimb.

3. Mentine un contact regulat

Nu gesturile mari facute atunci cand ai un interes mentin relatiile profesionale de durata. O conexiune constanta si follow up la discutii anterioare pot impresiona clientii sau investitorii cu care doresti sa colaborezi. Daca arati ca esti sincer interesat de o persoana si iti doresti sa aduci un aport autentic la businessul sau, vei fi greu de refuzat.

Spre exemplu, in locul cadourilor scumpe pe care le trimit afacerile mari, le poti trimite clientilor anumite carti pe o tema discutata intr-una dintre intalniri sau le poti arata diferite articole si studii de specialitate care crezi ca le vor fi de ajutor. Astfel de gesturi creeaza o legatura personala, demonstrand interesul. Niciun client nu isi doreste sa fie pe locul 10, 11, 12 etc. Comunicarea consistenta si autentica, care sa iti faca orice client sa se simta prioritar, iti poate creste considerabil portofoliul si, in consecinta, afacerea.

Metodele creative de a atrage de partea ta clienti si investitori pot functiona mult mai bine ca o cina fastuoasa in oras sau cadouri scumpe, dar impersonale. Gesturile mici creeaza legaturi mult mai stranse și duc la o colaborare pe termen lung relaxata.

Sursa foto: baranq/ Shutterstock.com