Autoritatea Aeronautica Civila a descoperit, in urma unui control cerut de ministrul Transporturilor, Iulian Matache, probleme la softul sistemului ROMATSA de afisare a datelor de supraveghere a traficului, solicitand incheierea unui contract cu producatorul acestuia pentru remedierea deficientelor.

"A fost verificat modul de monitorizare a sigurantei serviciilor de navigatie aeriana furnizate de ROMATSA. Au fost inventariate evenimentele de management trafic aerian, cele care au necesitat solicitari de interventie si cele care au necesitat cercetare imediata locala sau investigarea ulterioara interna", a declarat pentru MEDIAFAX directorul general interimar al ROMATSA, Fanica Carnu.

Este vorba de softul de baza al regiei, care are peste 12 ani vechime si este produs de italienii de la SELEX/Alenia.

"Autoritatea Aeronautica Civila a facut recomandari cu privire la remedierea unor deficiente software si urgentarea incheierii unui contract in acest sens. Softul este bun, insa incarcarea cu date suplimentare fata de situatia anterioara a condus la atingerea limitelor sale de complexitate provocand functionarea atipica a unor componente ale sistemului. In operatiile curente pot sa apara aceste situatii exact cum pot aparea si la un calculator obisnuit. Si atunci un operator reseteaza sistemul sau aplica niste modificari de configuratie, dezinstaleaza aplicatii sau mai instaleaza altele. Insa cand apar niste bug-uri in soft, acolo nu poate interveni decat producatorul care si-a pastrat niste drepturi de interventie. Pentru aceste tipuri de probleme s-a constatat ca este necesar sa urgentam incheierea acelui contract", a spus seful ROMATSA.

Potrivit acestuia, angajatii regiei au suferit din cauza stresului foarte ridicat, dar nu s-a intamplat nimic grav. "Problemele s-au rezolvat. Controlul a fost binevenit, noi trebuie sa implementam recomandarile Autoritatii", mentioneaza Carnu.

In plus, in timpul conflictului colectiv de munca din august si septembrie au aparut disfunctii care au complicat managementul situatiei din sala operationala.

"Unele module ale sistemului ATM au iesit din functiune si, ca urmare, persoanele care au fost de serviciu in acea perioada au fost supuse unui stres serios. A fost redusa capacitatea anumitor sectoare, tocmai pentru ca traficul sa se desfasoare in siguranta. Toate aceste lucruri au crescut nivelul de tensiune existent pe timpul conflictului. Situatia respectiva a facut obiectul unor controale din partea Autoritatii Aeronautice Civile care s-au incheiat cu rapoarte catre Ministerul Transporturilor", spune Carnu.

Citeste si:
Denivelări de asfalt la Podul de la Brăila la doar o lună de la...
Denivelări de asfalt la Podul...

De asemenea, referitor la pregatirea personalului tehnic pentru sistemele in functiune, Autoritatea Aeronautica Civila a constatat ca personalul este pregatit si are certificarile necesare pentru nivelul de interventii la care este calificat.

"S-a constatat ca toate evenimentele de siguranta ATM raportate si legate de sistemele de categoria III au fost tratate conform procedurilor interne aplicabile, dar numarul acestor evenimente recomanda urgentarea demersurilor pentru incheierea contractului de mentenanta a softului", a mai spus Fanica Carnu.

ROMATSA - Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian are in prezent 1.500 de angajati, din care 600 sunt controlori de trafic aerian. Intre 2.500 – 3.000 de aeronave tranziteaza, in fiecare zi, teritoriul Romaniei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.