Doi din zece romani vor sa cumpere o locuinta, aproape 40% fiind la prima achitie de acest fel, in timp ce 41% au deja o locuinta dar ar dori sa se mute, iar restul intentioneaza sa cumpere cu scopul de a inchiria proprietatea, potrivit unui studiu.

Potentialul pietei rezidentiale autohtone, reflectat concret in cererea de locuinte, s-a intensificat in 2015 comparativ cu anul precedent. Astfel, 40,1% dintre cei chestionati au declarat ca au o nevoie imobiliara activa, in crestere cu 4,2 puncte procentuale fata de nivelul consemnat in 2014 (respectiv 35,9%). Avansul a fost generat aproape exclusiv de cresterea interesului pentru achizitia de proprietati imobiliare, in vreme ce segmentul de inchirieri a ramas relativ stabil, releva un studiu de piata realizat de Imobiliare.ro.

Cercetarea a fost derulata in perioada 12 noiembrie - 10 decembrie 2015 si a avut in vedere un esantion reprezentativ al populatiei utilizatorilor de internet din Romania, cu varste de peste 18 ani, din judetele Bucuresti-Ilfov, Timis, Cluj, Brasov, Iasi si Constanta.

"Fata de anii trecuti, creste ponderea celor care au o nevoie imobiliara imediata si a caror asteptare este sa isi solutioneze aceasta nevoie in mai putin de o luna. Aproape 41% dintre cei interesati sa cumpere detin deja o locuinta. Pretul ramane cel mai important criteriu de alegere a proprietatii, in timp ce vechimea imobilului conteaza pentru 21,4% dintre respondenti. Mediul online isi consolideaza rolul ca sursa principala de informare, chiar daca retelele sociale nu capitalizeaza deocamdata la acest capitol", a declarat directorul general Imobiliare.ro, Adrian Erimescu.

Dintre cei care au o nevoie imobiliara activa, mai mult de jumatate, respectiv 55,2%, isi doresc sa cumpere o locuinta, in timp ce o pondere de 23,2% au nevoie sa vanda. Pe de alta parte, 11% dintre respondenti vor sa dea o proprietate in chirie, restul de 10,6% fiind interesati sa ia in chirie, scrie MEDIAFAX.

In ceea ce priveste timpul alocat pentru incheierea unei tranzactii, majoritatea celor intervievati (43,5%) asteapta sa-si rezolve problema imobiliara intr-un interval mai mare de sase luni; la polul opus, 19,7% dintre acestia au o nevoie imobiliara urgenta, pe care sunt nevoiti sa o indeplineasca in mai putin de o luna. Fata de anul 2014, se constata o usoara crestere a nevoilor imobiliare urgente, de la o cota de 15,4%, la 19,7%.

Dintre potentialii cumparatori, 38,3% s-ar afla la achizitia primei lor locuinte, in timp ce 40,7% au deja o casa, dar isi doresc una noua. Nu in ultimul rand, restul de 21% ar vrea sa cumpere un imobil pentru a-l inchiria. Cat despre modalitatea de plata, o pondere importanta, de aproape 40% dintre respondentii din aceasta categorie, intentioneaza sa faca plata cash pentru imobilul vizat, in timp ce aproximativ 60% declara ca vor contracta un credit bancar.

Citeste si:
Cum să îți îmbunătățești confortul din locuință pe timp de iarnă
Cum să îți îmbunătățești...

In locuintele ce urmeaza a fi achizitionate vor locui cu precadere cupluri sau familii tinere, formate din doua (46,5% din cazuri) sau trei persoane (26,6%). Astfel, doar 11,8% dintre cei intervievati urmeaza sa locuiasca singuri in imobilul cumparat, iar 10,5% au patru sau mai multi membri in familie. In 4,6% dintre noile locuinte nu va locui nimeni.

In ceea ce priveste principalele criterii luate in calcul la achizitia unei locuinte, ordinea prioritatilor ramane aceeasi ca in 2014. Astfel, pretul este in continuare factorul cu cea mai mare greutate in ochii potentialilor cumparatori, fiind luat in calcul de 76,9% dintre acestia; pe locul al doilea se situeaza zona, cu o pondere de 53,7%, urmata de confortul imobilului (36,6%), de apropierea de utilitati (33,7%) si de vechimea imobilului (21,4%).

Mediul online ramane cea mai importanta sursa de informare, urmat de recomandarile cunostintelor si prietenilor. Un sfert dintre respondenti considera ca agentiile imobiliare reprezinta o sursa importanta de informare. Retelele sociale reprezinta un mediu latent de informare imobiliara. Site-urile imobiliare reprezinta sursa de informare in care respondentii au cea mai mare incredere (50,5%), urmate de recomandarile cunostintelor si prietenilor (44,5%) si agentiile imobiliare (37,7%).

Citeste si:
Aspecte de luat în seamă atunci când cumperi un smartphone nou
Aspecte de luat în...

Retelele sociale reprezinta mediul de informare in care respondentii au cea mai putina incredere (10,5%).


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.