Aparent supra-reglementata, piata trading-ului din Turcia functioneaza dupa reguli stricte, scopul fiind avantajarea statului turc si investitorii locali, in conditiile in care investitorii straini aleg adesea sa scoata profiturile din tara in urma tranzactiilor realizate aici.
Aflata la intersectia a doua continente, Europa si Asia, Turcia este un centru de afaceri ideal pentru investitorii care cauta sa isi plaseze business-urile intre cele doua "bucati" de planeta. Cu o forta de munca competitiva si calificata, tara are o economie uriasa, dinamica si in crestere, oferind numeroase oportunitati pentru investitorii straini. Legislatia liberala a investitiilor straine si experienta a celor peste 18.000 de companii cu capital strain regasite acolo, asigura un mediu de investitii stabil, de incredere, in ciuda unei oarecare instabilitati politice, cel putin sugerata de mitting-urile din vara acestui an impotriva guvernului Erdogan.
Cel mai bun exemplu de stabilitate este dat chiar de legislatie, care, in multe domenii, favorizeaza dezvoltarea afacerilor interne, si nu doar straine, afirma Octavian Patrascu, business developer pentru brokeri internationali precum FXCM, SafeCap si Forex Club. Ba chiar sunt situatii in care legea descurajeaza investittiile straine, daca ne referim la trading-ul online, continua dezvoltatorul de afaceri. Turcia isi permite acest lucru pentru ca este cautata de oameni de afaceri de oriunde.
Este bine cunoscut apetitul turcilor pentru tranzactiile online, iar cele de tip Forex, fata de care exista rezerve in multe tari, sunt extrem de populare acolo. Am putea gasi diverse explicatii pentru acest comportament al lor, cum ar fi acela ca populatia este mult mai tanara decat cea a Europei, dar mai important este faptul ca autoritatile turce nu au ingradit acest tip de tranzactii, ci dimpotriva au creat o legislatie care permite doar companiilor de trading online locale sa activeze pe piata. Orice investitor strain care vrea sa faca trading in Turcia este obligat sa apeleze la o companie locala, altfel nu are acces la platforme online, oriunde s-ar afla in lume. Este valabil si pentru companiile de trading straine, care vor sa isi deschida birouri aici. "Am incercat sa dezvolt afacerea companiei pe trading online si am avut mai multe intalniri cu trei companii mari din Turcia, dar fara a obtine rezultatul scontat. Nu au fost interesati de parteneri straini, pentru ca tranzactiile Forex, de exemplu, sunt foarte bine reglementate, iar totul se face inhouse", povesteste Octavian Patrascu.
Aparent supra-reglementata, aceasta piata a trading-ului este populata doar de companii locale, cu licenta de operare. In acest fel, autoritatile avantajeaza investitorii turci, inclusiv statul are de castigat, deoarece profiturile raman in tara. Daca un birou al unei companii are in medie 500 de clienti pe luna, inseamna anual 6000 de clienti, cifra la care in Europa nu poti ajunge decat daca ai deschise multe birouri, spune Octavian Patrascu.
Revenind la reglementari, noile reguli intrate in vigoarea, din iulie 2013, prevad obligatia ca un business introducer sa aiba un capital de 1 milioane de dolari, in timp ce pentru a fi white-label iti trebuie 5 milioane de dolari, iar pentru a putea activa ca market maker, trebuie sa dai statului turc 12,8 milioane de dolari. Doar Saxo Bank si XTB sunt companiile straine care se regasesc in peisajul trading-ului din Turcia.
"Cred ca Turcia ar trebui sa fie un model, o sursa de inspiratie pentru reglementatorii trading-ului din orice tara, fie ca e vorba de derivate, Forex, etc., pentru ca trebuie urmarit, pana la urma, interesul financiar al statului respectiv si al investitorilor locali, si nu limitarea apetitului pentru tranzactii, pe care oricum exista in fiecare, intr-o masura mai mica sau mai mare", declara Octavian Patrascu.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.