Am ajuns increzator la Mitsubishi Motors Romania crezand ca ma voi adapta foarte repede la volanul unui SUV plug-in hybrid si ca lucrurile vor decurge fara probleme. Nu a fost chiar asa.

In primul rand, am avut nevoie (fara sa stiu) de o mica prezentare a masinii, lucru care nu-mi face neaparat placere sau care sa fie o obisnuinta la test-drive-urile pe care le fac. Prefer sa explorez tot ce are de oferit modelul care-mi pica in maini, ca sa pot oferi cea mai sincera analiza asupra masinii. In cazul de fata chiar au fost binevenite informatiile pe care le-am primit de la un profesionist al Mitsubishi in legatura cu Outlander PHEV. Pe langa multe lucruri utile, tot de la el am aflat ca masina asta a fost oarecum un pionier in domeniul plug-in hybrid.

Cum adica pionier poate va intrebati? Ei bine, Mitsubishi Outlander PHEV nu are cutie de viteze, desi vorbim de un SUV hibrid, nu de un full-electric. Functioneaza pe baza unui reductor care ajuta la trecerea din electric pe benzina sau le combina pe ambele pentru un plus de putere. Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l retineti despre aceasta masina: accelereaza liniar (si confera o senzatie atat de faina!) la fel ca un full-electric premium, motorul termic si cele doua motoare electrice lucrand impreuna pentru a va oferi toata puterea pe care o vreti.

Bine, nu va imaginati ca ajunge la 100 de km/h in 3 secunde, insa senzatia de "bagat in scaun" exista si poate sa surprinda cu usurinta pasagerii, mai ales ca SUV-ul hibrid poate merge pana la 120 de km/h doar in modul electric, fara a porni motorul termic.

In al doilea rand, sunt multe diferente pe care le putem gasi fata de un automobil normal care se bazeaza doar pe combustie interna, insa singura care merita cu adevarat mentionata este reprezentat de faptul ca mi-am schimbat mult stilul de condus in mai putin de cateva ore. Outlander PHEV te face sa te gandesti de doua ori inainte sa apesi accelaratia, sa analizezi mai bine drumul si sa fii mult mai atent la ceilalti participanti la trafic. Practic, fara sa vrei tu neaparat, masina te responsabilizeaza mai mult decat te-ai fi asteptat si iti va crea un nou stil de condus, adaptabil la toate conditiile si te va ajuta sa inveti singur cum sa faci economie. Eu, spre exemplu, n-am alimentat deloc si mi-am incarcat masina gratuit folosind statiile de incarcare amplasate in parcarea unui hypermarket din Bucuresti.

Avand in vedere ca am avut un fast-charger la indemana, pentru a incarca bateria pana la 81% (atat permitea masina, nu stiu de ce) am avut nevoie de 18 minute si 6 secunde.

Pana sa continuam cred ca e esential sa evidentiem un aspect important: design-ul exterior. Arata la fel ca un Outlander care polueaza? Da, insa exista cateva diferente mici, la nivel de stickere (n-am avut cum sa le dau jos, erau de la producator) si doua logo-uri care iti reamintesc tie ca esti la volanul unei masini hibride si le arata poate si celor curiosi ca exista alternative la motoarele conventionale pe combustibili fosili. Diferenta e la interior, insa despre asta discutam in paragraful urmator. Personal, eu cred ca au facut miscare potrivita. Daca iti cumperi Outlander PHEV, care e un SUV la urma urmei, nu-l iei ca sa te dai in spectacol cu el. E o masina pentru oamenii practici, care au nevoie de spatiu si carora le mai pasa si de mediul inconjurator, nu e un i8.

Mergand mai departe, trebuie sa discutam si despre interior. Scaunele sunt confortabile, pozitia la volan este buna (daca te chinui un pic), iar varianta in echiparea de top pe care am avut-o eu promite sa ofere toate avantajele unei masini care se indreapta spre clasa premium. Exista, totusi, cateva minusuri care m-au surprins neplacut.

SUV-ul pe care l-am avut eu nu a fost in cea mai buna forma, desi avea doar un pic peste 15.000 de kilometri rulati: parbrizul era crapat, bateria nu se incarca complet, iar scaunul soferului era un pic rupt la incheieturile care-l legau de sine. Lasand la o parte aceste defecte, cred ca ar fi bine sa va spun si de faptul ca atunci cand ridicam geamul simteam cum functiona macaraua si chiar puteai sa vezi o "umflatura" in usa atunci cand fereastra se inchidea complet.

Nu mi-a mai placut faptul ca volanul nu poate fi ajustat mai mult in profunzime, asa ca nu am obtinut cea mai buna pozitie la volan cu usurinta. Am fost nevoit sa imi potrivesc scaunul cat mai bine pentru a sta confortabil pe locul soferului.

Plasticele par a fi calitative, insa pe usi sunt imbinate slab si iti ofera senzatia ca dupa un pumn mai serios poti trece prin material.

De ce lipseste acoperisul panoramic? Nu stiu daca exista ca optiune, insa am fost surprins cand am ridicat ochii spre cer si am vazut un plafon gri. Si cu o trapa eram multumit. Mai ales ca moto-ul lor pentru Outlander PHEV este "Planeaza". Din cate stiu eu, poti vedea cerul dintr-un planor.

Mi-e mai mult mie ciuda (sincer sa fiu) pentru ca nu au vrut sa faca masina asta un pic mai bine si mai inchegata, mai insurubata, mai bine pusa la punct. Avem, totusi, atata tehnologie noua si buna pe aceasta masina, dar nu tot ce ne dorim la interior.

Nu vreau sa credeti ca sunt rau sau caut nod in papura, ci aveam asteptari foarte mari de la Mitsubishi in prinvinta lui Outlander PHEV si chiar voiam sa fie o masina foarte buna la un pret atractiv. Cea avuta de mine in teste ajunge la aproape 40.000 de euro cu tot cu TVA, insa exista o varianta noua masinii pe care inca nu am apucat sa o testez si care sper sa fie un pic mai bine realizata la interior.

Consola centrala este usor de folosit, iar ecranul tactil raspunde foarte bine si este organizat excelent, unde gasesti toate informatiile de care ai nevoie. In schimb, am avut momente in care functiona foarte greu sistemul de operare. La un moment dat aveam navigatia functionala si imi lua 4 secunde sa schimb o piesa, lucru care in mod normal se intampla aproape instant. Nu stiu ce a cauzat acest delay, insa este un alt minus, care sper ca nu este de gasit pe varianta lui Outlander PHEV noua.

via GIPHY

Ce nu mi-a placut a fost si consumul motorului termic care afisa valori total haotice: ba sub 10, ba peste 20. Deci nu am date concrete privind consumului de benzina. Ce e intr-adevar foarte util este ca in 10 kilometri parcursi pe motorul termic in modul CHARGE(CHRG) castigi aproximativ 13 kilometri pe baterie.

Citeste si:

Am trecut peste aceste (multe) defecte pe care nu as fi vrut sa le gasesc pe SUV si am continuat.

Pentru ca vorbim totusi de o masina de talie mare, Outlander PHEV are si camera capabila sa iti ofere o perspectiva de 360 de grade, astfel nemaifacandu-ti griji de faptul ca o sa-l atingi pe cel deja stationat in parcare, iar pe display se vede foarte, foarte bine. Un punct in plus pentru SUV-ul plug-in hybrid.

Stiti de obsesia mea cu farurile si parbrizul curate, nu? Ei bine, puncteaza excelent aceste capitole, iar bonus avem si degivrare si la parbriz nu doar la luneta.

Outlander PHEV puncteaza extraordinar la capitolul muzica. Sistemul de sunet este genial si m-am indragostit de el. O pot spune fara nicio problema ca e unul dintre cele mai bune sisteme pe care l-ai putea gasi pe o masina, asta daca iti place sa ai si bass in masina, nu doar inalte.

Senzatia pe care ti-o ofera rulatul cu acest SUV doar pe baterie este fantastica. Discutam in soapta cu pasagerul din dreapta si ne auzeam foarte bine, Outlander PHEV fiind si antifonat foarte bine, insa vei putea sa auzi si Salvarea sau Politia, fara grija. Va veti bucura intr-adevar de o calatorie linistita si placuta.

Am vrut sa vad cat tine bateria cu adevarat, asa ca am plecat cu masina in afara Bucurestiului. Cu bateria incarcata pana la 81% am parcurs fix 36 de km din Bucuresti pana in Ciolpani, fara a pastra viteza constanta, care a variat undeva intre 60 si 95 de km/h. M-am intors in Capitala folosind motorul termic, am incarcat bateria, iar in oras am folosit din nou motorul electric, unde aveam deja 14 kilometri autonomie.

Sa discutam si despre cel mai important aspect al acestui SUV. Outlander PHEV recupereaza energie cat de mult poate pentru a-ti prelungi autonomia.

Langa maneta care inlocuieste schimbatorul avem butoanele Charge (CHRG), un modul B si butonul SAVE. Dupa cum va spuneam anterior, un plug-in hybrid precum Outlander PHEV nu este o masina clasica, asa ca va trebui sa va obisnuiti cu un pic de tehnologie noua.

Butonul CHRG il apasati atunci cand vreti ca motorul termic sa incarce bateria, rezultand astfel un consum un pic mai mare al benzinei, pe cand butonul SAVE opreste cu totul motoarele electrice si lasa doar motorul termic sa-si faca treaba.

Inainte sa inchei trebuie sa va mai spun ceva care poate va va da peste cap. Din padele de pe volan actionam... FRANA! Aici vorbim de modulul B, pe care vi-l recomand sa-l utilizati doar atunci cand navigati pe distante scurte sau in oras. Ce face? Ei bine, ajuta la recuperarea de cat mai multa energie electrica prin actionarea franelor pe 5 nivele. Nu va faceti griji, farurile se aprind atunci cand incetineste automat prin setarea modulului B si-i atentioneaza pe ceilalti participanti la trafic. In oras e bine sa avem B2 sau B3 activat, iar pe distante scurte B5. Cand iesim pe autostrada vrem sa facem coasting si sa nu pierdem din puterea investita, asa ca vom folosi B0.

Masina are si modul PARK, in cazul in care va intrebati unde este P-ul specific unei cutii automate clasice, dar se activeaza automat atunci cand stationam automobilul. Ca masura de siguranta sporita avem si frana de mana. Chiar daca una electro-mecanica cred ca e suficienta, o varianta de back-up e intotdeauna binevenita.

Daca v-am trezit interesul fata de un SUV plug-in hybrid precum Mitsubishi Outlander PHEV, nu pot decat sa spun ca sunt bucuros. Masina merita explorata si cred ca ati face bine sa mergeti la un test-drive si sa vedeti daca un autovehicul eco si-ar face bine simtita prezenta in familia voastra.

GALERIA FOTO poate fi urmarita AICI pentru mai multe detalii vizuale.

Pe data viitoare!

Disclaimer
De mic am fost un om care tine la mediul inconjurator si activist in domeniul ecologic si ma gandesc cu ardoare la ziua in care voi avea acasa doua masini full-electric care sa nu imi mai creeze o frica constanta de faptul ca voi ramane fara curent, de aceea poate mi-a si placut atat de mult varianta plug-in hybrid a lui Outlander. Imi doresc sa traiesc ziua in care nu voi mai mirosi gaze de esapament in oras, desi iubesc si sunetul unui motor V8 aspirat. Este posibil sa fi fost un pic mai mult subiectiv, insa va promit ca am incercat sa prezint cat de sincer am putut aceasta masina. Sper, totusi, ca v-a fost util si v-a placut acest articol despre test-drive cu Mitsubishi Outlander PHEV.