Un bun manager nu are doar diplome care il califica pentru o astfel de pozitie, ci o experienta vasta si o buna cunoastere a psihologiei umane, care il ajuta sa atraga talente, sa-si motiveze oamenii din echipa si sa construiasca relatii durabile, nu doar in interiorul companiei, ci cu toti partenerii de afaceri.

Unii manageri sunt atat de buni in ceea ce fac, incat devin mentori pentru altii, dar lectiile pe care acestia le aplica in business pot deveni oricand reguli de viata, sau pot fi incluse intr-un manual de bune practici destinat celor mai diverse tipuri de cariera.

Iata 7 lectii pe care un manager cu experienta le-ar putea da mai departe oricui:

1. Increderea si reputatia sunt cele mai importante principii in viata si in business. Cel mai bine o spune Henry Ford: “Nu poti construi o reputatie prin ceea ce spui ca vei face”.

2. Varsta este doar un numar. Sigur, nimic nu valoreaza mai mult decat experienta, dar un bun lider crede, incurajeaza si investeste in generatiile viitorului. Un exemplu de la noi este Liviu Tudor, care, alaturi de numeroasele proiecte imobiliare, a creat cel mai mare campus studentesc privat din Romania.

3. Nu trebuie sa le stii pe toate. Chiar daca supravegheaza atent activitatea tuturor departamentelor din companie, cei mai apreciati manageri stiu sa delege sarcinile importante catre diferiti membri ai echipei, profesionisti in domeniul lor.

4. Pastreaza usa deschisa. Liderul nu trebuie sa se izoleze intr-un turn de fildes, ci sa coboare printre oamenii sai, sa le cunoasca povestile si problemele. De asemenea, este indicat ca acesta sa se implice in procesul de recrutare, pentru ca, de multe ori, intuitia si experienta sa cu oamenii conduc la cele mai bune alegeri.

5. Compasiunea si diplomatia sunt trasaturile marilor lideri. Nu poti conduce daca nu intelegi natura umana si nu reusesti sa accepti oamenii, cu bune si cu rele. Barack Obama ofera un exemplu graitor in timpul acestui discurs.

6. Treci repede peste esecuri. Odata ce ai invatat lectia, nu mai privi spre trecut, ci catre momentul urmator. Este o regula pe care o putem vedea transpusa in practica in tenis, unde jucatorilor le este aproape interzis sa se concentreze mai mult de o secunda asupra punctului pe care tocmai l-au pierdut, daca nu vor sa piarda intreg meciul.

7. Afacerile sunt afaceri. Cu alte cuvinte, chiar daca in contexte profesionale sunt legate prietenii, acest lucru nu trebuie sa te faca sa acorzi favoruri nemeritate sau sa treci cu vederea comportamente neprofesionale. Fiecare angajat sau colaborator trebuie sa isi cunoasca si sa isi ia in serios rolul.