Business 26 Mai 2017 13:30
Visul de a lucra de pe laptop, chiar si de la mare departare, cu un program flexibil si o selectie personala a proiectelor si a clientilor pare sa ii seduca pe tot mai multi romani. Numarul celor care lucreaza pe cont propriu, ca “freelanceri”, este tot mai mare, in tara noastra, potrivit datelor de la Registrul Comertului. Care sunt pasii de urmat, daca te bate gandul sa urmezi acelasi drum ca ei.

Sute de mii de romani, majoritatea tineri, figureaza ca persoane fizice autorizate, in timp ce altii realizeaza proiecte personale prin contracte de drepturi de autor sau prefera varianta infiintarii unei societati comerciale de tip SRL. Asta desi lucrurile nu sunt chiar atat de idilice precum par, uneori, din afara: un freelancer nu lucreaza neaparat intr-o cafenea, la malul marii, asa cum il prezinta multe fotografii, ci este, de cele mai multe ori, un profesionist ocupat, care are de administrat o multime de aspecte legate de jobul sau.

Din fericire, insa, primii pasi in directia muncii pe cont propriu nu sunt complicati, mai ales daca se alege PFA-ul (persoana fizica autorizata), ca forma de organizare juridica pentru activitatea pe care urmeaza sa o desfasori. Trebuie, insa, sa fii mereu la curent cu cele mai noi informatii si modificari legislative.

Afla care sunt etapele pe care trebuie sa le urmezi, impreuna cu toate detaliile, dintr-un ghid de infiintare PFA, din care am extras cateva idei:

1. Prima informatie pe care trebuie sa o cunosti este ca majoritatea procedurilor se desfasoara la ONRC - Oficiul National al Registrului Comertului din judetul tau si dureaza trei zile. Daca esti din Bucuresti, indiferent de sectorul in care domiciliezi, va trebui sa te prezinti la sediul institutiei din Piata Muncii.

2. Actele necesare sunt de doua tipuri - cele pe care le aduci de acasa si cele pe care le ridici de la Registrul Comertului, acestea fiind disponibile acum si online. Un amanunt util este faptul ca toate copiile trebuie sa prezinte semnatura olografa a titularului sau a altei parti (in cazul sediului).

3. Trebuie sa afli, apoi, daca esti eligibil. Criteriile sunt destul de permisive: pot infiinta un PFA toti cetatenii care au implinit varsta de 18 ani si care nu au savarsit infractiuni economice. Sigura limitare o reprezinta prevederea potrivit careia ai nevoie de pregatire profesionala in domeniul in care doresti autorizare. Daca nu ai diplome sau certificari, este momentul sa te inscrii la cursuri.

Citeste si:
Actele necesare pentru vacanța cu copiii
Actele necesare pentru...

4. Deschiderea unui PFA presupune, in acest moment, costuri reduse, taxele de infiintare, care inainte ajungeau la 144 de lei, fiind eliminate de la 1 februarie 2017. Singurul cost ramas este o suma de aproximativ 60 lei pentru specimenul de semnatura.

5. Daca in cazul infiintarii unei firme este necesar sa depui o cerere de verificare a disponibilitatii numelui ales pentru noua societate, in cazul PFA numele firmei va fi chiar numele tau. Vei intra in posesia dovezii de rezervare a firmei in doar 30 de minute, fara costul suplimentar de 72 de lei, care a fost eliminat.

6. Unul dintre motivele pentru care numarul PFA-urilor este in crestere este faptul ca evidenta contabila este simplificata si poate fi tinuta chiar de proprietar, comparativ cu un SRL. Acest lucru iti permite sa aloci mai mult timp activitatilor tale profesionale si mai putin detaliilor administrative si birocratice. Darile datorate la stat nu sunt insa putine, mai ales dupa modificarile aduse Codului Fiscal la 1 ianuarie 2016, care au introdus plata CAS pentru persoanele fizice autorizate.

Citeste si:
Mesaje false trimise de ANAF. Instituția îndrumă oamenii să nu le...
Mesaje false trimise în...

7. Printre actele necesare, se numara copia dupa cartea de identitate sau pasaport, o copie dupa dovada de proprietate, un certificat de atestare fiscala (in original), acordul asociatiei de locatari (daca locuiesti la bloc), contractul de comodat, documentele care atesta pregatirea profesionala si alte cateva documente.

8. In decurs de 30 de zile din momentul in care ONRC elibreaza documentele care atesta infiintarea PFA-ului, noua identitate juridica trebuie inregistrata la ANAF, unde vei depune o alta serie de documente, dintre care unele se pot descarca gratuit.

Daca etapele de mai sus nu ti se par deloc complicate si te-ai decis sa faci pasul decisiv, afla si care sunt
obiceiurile pe care ar trebui sa le adopti, daca vrei sa te adaptezi rapid la noul stil de business si de viata.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.