Tot mai multi romani lasa in urma joburile traditionale si aleg freelancingul, datorita programului flexibil si a posibilitatii de a alege proiectele dupa propriile criterii. Potrivit wall-street.ro, principalele arii in care romanii activeaza ca freelanceri sunt IT-ul, redactarea de continut web, dar si domenii precum administratie, marketing sau inginerie.

Sa fii pe cont propriu si sa nu ai alt sef decat clientul pare a fi visul oricarei persoane, insa o provocare importanta pentru freelanceri este gestionarea eficienta a timpului. Iata cateva solutii cu ajutorul carora un freelancer poate sa administreze mai bine cea mai importanta resursa a sa – timpul:

1. Foloseste-te de servcii specializate pentru activitati greoaie si consumatoare de timp

Dupa ce ai semnat contractul, ai derulat proiectul pana la capat si ai incheiat colaborarea, facturarea este o noua provocare pentru un freelancer, deoarece implica lucrul cu termeni precum stornari, TVA, impozite, cote - total straine unei persoane specializata pe alt domeniu. Una dintre solutii o reprezinta angajarea unui contabil, insa acest lucru impune costuri ridicate, pe care resursele financiare s-ar putea sa nu ti le permita.

Poti, in schimb, sa apelezi la o astfel de aplicatie de facturare online care te scapa de tipizate, calcule complicate si de consultarea unor legi greu de parcurs si de inteles. Ea tine locul unui contabil pentru operatiuni primare, cele de care are nevoie un freelancer in mod curent si nu mai trebuie sa pierzi timpul cu proceduri laborioase, care iti rapesc din energia si din timpul pe care ar trebui sa le dedici proiectelor sau propriilor interese din afara viatii profesionale.



2. Tine evidenta timpului investit pentru fiecare proiect la care lucrezi

Una dintre capcanele freelancingului, mai ales la inceput, este sa iei clienti peste capacitatile tale sau care sunt pur si simplu inechitabili. Tocmai de aceea este foarte important sa tii evidenta timpului pe care il petreci pe fiecare actiune pe care o faci pentru un anumit client, mai ales daca un proiect este pe termen lung.

Exista mai multe astfel de aplicatii in care poti nota clientii, actiunile pe care le faci si proiectele la care lucrezi astfel incat sa ai o viziune clara asupra timpului pe care il investesti pentru un anumit client si pentru plata pe care o face. Entrepreneur a identificat opt astfel de aplicatii utile freelancerilor, unele chiar gratuite, si care te vor ajuta sa vezi daca un client este sau nu profitabil si daca pretinzi pretul corect pentru munca pe care o depui.

3. Inlatura din spatiul de lucru factorii care iti distrag atentia

Un studiu realizat la Universitatea din California Irvine a relevat ca unei persoane ii ia intre 15 secunde si 23 de minute pentru a reveni la o activitate dupa ce i se distrage atentia, timpul depinzand de factorul perturbator. Pare putin daca ne raportam la o zi de lucru de 8 ore, insa in cazul in care lucrezi de acasa, asa cum fac cei mai multi freelanceri, factorii acestia sunt omniprezenti.

Pentru a-i inlatura, solutia sta in a lucra dintr-un spatiu neutru, pe care mental sa-l asociezi cu lucrul si nu cu relaxarea, asa cum se intampla cu livingul din propria casa, de pilda. Ai mai multe solutii la dispozitie, de la inchirierea unui spatiu in localuri special create pentru asa ceva, pana la biblioteci publice, unde poti lucra fara sa platesti nicio taxa, avand inclusiv WiFi gratuit. Exista inclusiv cafenele concepute pentru freelanceri, locuri unde platesti pentru timpul petrecut acolo si beneficiezi nu doar de spatiul de lucru dar si de proiector, scaner, imprimanta si Wi-Fi.

Dupa cum vezi, in ultima perioada, odata cu cresterea numarului de freelanceri a crescut si numarul produselor concepute pentru ei. Care dintre solutiile acestea ti se pare cea mai eficienta in gestionarea timpului?

Sursa foto: vfedorchenko/ Shutterstock.com