Afacerile romanesti sunt in plina ascensiune, insa exista mult loc de crestere in continuare. Dupa ce 2016 s-a dovedit a fi anul start-up-urilor, an in care numarul lor s-a dublat in comparatie cu 2013, este limpede ca romanii au prins gustul antreprenoriatului. Perspectivele nu arata deloc rau, insa asta nu inseamna ca nu mai sunt lucruri de imbunatatit. Iata ce lectii pretioase ar trebui sa invete afaceristii romani de la cei occidentali:

1. Investeste continuu in mijloace pentru eficientizarea proceselor. Cum poti face asta

Tehnologia avanseaza galopant in prezent si folosirea unor sisteme invechite poate trage enorm in jos o afacere. Cum ar putea o fabrica autohtona sa fie o concurenta reala pentru o fabrica straina atata vreme cat nu foloseste mijloace tehnice performante? Investitiile permanente in aparatura, asa incat procesele sa se desfasoare mai repede si mai bine sunt vitale in prezent.

Un exemplu concludent in sensul acesta este conducerea unui depozit, atunci cand are in dotare un astfel de aparat, de pilda. Munca le este mult usurata angajatilor, evidenta se tine mult mai precis, iar acest lucru este evident si in profituri. Cu siguranta nu vei vedea in Occident o companie fara un astfel de dispozitiv, iar afaceristii romani ar putea sa preia acest exemplu, de a investi in tehnologii care sa creasca productivitatea angajatilor.

Datele Biroului de Statistica al Uniunii Europene – Eurostat – plaseaza Romania pe penultimul loc in ceea ce priveste productivitatea, si asta in conditiile in care la noi in tara se munceste mai mult decat in tarile din vest. Problema principala rezida si in faptul ca la noi nu se investeste in dispozitive care sa creasca eficienta.



2. Asigurarile nu sunt pe plan secundar pentru afaceristii straini

In tara noastra, multi antreprenori inca mai considera asigurarile inutile. Ei bine, in tarile din vestul Europei ele au devenit deja o regula. Nu este vorba doar despre asigurari impotriva catrastofelor, ci si de asigurari care ajuta afacerea sa se repuna pe picioare in cazul in care este afectata de schimbari din economie sau de o cerere scazuta a produsului pe care il vinde. Mai mult, asigurari se fac in prezent si pentru management, asa incat, indiferent de riscuri, businessul si toti cei care au ajutat la cladirea lui sa aiba o asa numita „plasa de siguranta”.

3. Clientul este mereu pe primul loc si tot el este etalonul succesului

O afacere profitabila depinde de gradul de multumire al clientilor. Fara o baza de clienti vasta si fara o grija sporita pentru ei, afacerea nu isi poate atinge adevaratul potential. Afaceristii straini stiu foarte bine acest lucru, iau in serios orice feedback si orice plangere din partea unui client si fac tot posibilul pentru ca acea persoana sa se intoarca, dar si sa recomande mai departe produsul.

In prezent, cand comunicarea este atat de rapida, un singur client nemultumit poate declansa o adevarata miscare in social media. Puterea de influenta a unui singur client este mult mai mare decat crezi si nu trebuie sub nicio forma subestimata. Acest lucru il stiu foarte bine antreprenorii straini si nu il pierd niciodata din vedere.

Mediul de afaceri de la noi este intr-o crestere continua in ultimii ani. De altfel, revista americana Quartz nota inclusiv faptul ca Romania are toate coordonatele pentru a deveni un hub pentru start-up-urile din domeniul tehnologiei informatiilor, un domeniu care pare a fi punctul forte al tarii nostre.

Sursa foto: fotoinfot/Shutterstock