Moralul scazut al angajatilor genereaza pagube de miliarde de dolari companiilor, desi solutiile pentru o astfel de problema ar trebui sa fie la indemana tuturor managerilor.

Moralul unei persoane la locul de munca implica atitudinea si perceptiile fata de job, de mediul de lucru, de membrii echipei, de manageri si de organizatie in ansamblul ei. Moralul pozitiv al angajaților se traduce prin increderea in fortele proprii, prin disciplina si prin dorinta de a performa la locul de munca.

Desi managerii traditionali tind sa vada moralul angajatilor ca fiind un aspect pe care nu il pot influenta, cifrele sunt mai mult decat sumbre. Gallup Organization a estimat ca in SUA exista peste 22 de milioane de angajati al caror moral este foarte scazut si care costa economia americana nu mai putin de 350 de miliarde de dolari anual, conform roberts.edu.

Un simplu calcul ne arata ca fiecare angajat cu moralul foarte scazut produce cu 1.325 de dolari pe luna mai putin decat un angajat „obisnuit”. Desi managerii au la dispozitie si solutii foarte simple si ieftine pentru a oferi un semnal pozitiv angajatilor, dupa cum vom afla din randurile de mai jos, majoritatea se complac in a ignora o situatie care produce pagube imense companiilor pe care le conduc.

Alte costuri ale moralului scazut al angajatilor

Echipele putin implicate in activitatile de la locul de munca sunt, in mod evident, mai putin productive, mai putin orientate catre clienti si mai dispuse sa adopte comportamente antiproductive, noteaza cbsnews.com. Acest fapt apare atunci cand managerii nu isi exprima clar asteptarile, cand angajatii nu au avut parte de un training eficient sau cand nu manifesta un sentiment de proprietate asupra rezultatelor muncii lor. Moralul scazut ii face pe angajati sa nu depuna niciodata eforturi suplimentare, mai ales in situatia in care nu se simt apreciati de manageri. In plus, starea de spirit a angajatilor este principalul responsabil si pentru rata mare a absenteismului de la locul de munca.

Un indicator ingrijorator cu privire la moralul angajatilor este reprezentat de fluctuatia mare de personal. Impactul negativ al fluctuatiei de personal este resimtit atat financiar, cat si la nivelul productivitatii. Mai mult decat atat, cand un angajat paraseste o anumita companie, el ia cu el cunostintele, abilitatile si chiar unii clienti ai firmei, prin care a contribuit la atingerea obiectivelor organizatiei.

Citeste si:
5 pași esențiali pentru alegerea unei companii de împrumut online
5 pași esențiali pentru...

Institutul Saratoga sugereaza ca media costurilor interne ale fluctuatiei de personal variaza de la salariul pentru un an la salariu pentru doi ani al unui angajat. Un alt studiu a indicat ca fluctuatia de personal produce pagube egale cu 150% din salariul de baza al angajatilor, dupa cum aflam de pe legacybowes.com, mai ales ca o astfel de problema implica si costuri mai mari de recrutare si perfectionare a noilor angajati.

Cum pot managerii sa creasca moralul angajatilor

Fiecare manager are la dispozitie o serie de solutii menite sa creasca moralul si implicarea angajatilor la locul de munca:

1. Mici premii pentru angajati. Oferirea unor cadouri personalizate si deloc costisitoare ca pret, special concepute pentru situatii legate de locul de munca, precum cele de aici, este una dintre cele mai des intalnite metode prin care managerii isi demonstreaza aprecierea pentru angajati.

Citeste si:
Cum să treci peste frig fără ilic. Soluții care îți țin casa caldă...
Cum să treci peste frig fără...

2. Designul jobului. Un grad mai mare de autonomie si de varietate a sarcinilor ii va ajuta pe angajati sa-si descopere noi abilitati si sa evite rutina. In plus, daca este posibil, un program de munca flexibil poate pastra in companie un angajat performant, care incearca sa se imparta intre job si familie.

3. Incredere in angajati. Fiecare persoana isi doreste sa fie tratata cu respect de catre manageri.

4. Implicarea angajatilor.
Managerii inteligenti isi implica angajatii in procesul de luare a deciziilor, mai ales in privinta unor aspecte care ii privesc in mod direct. O astfel de abordare da nastere unei atitudini de colaborare si elimina tendintele „separatiste”.

5. Oferirea unor oportunitati. Majoritatea angajatilor performanti isi doresc o cariera, nu un job. Daca organizatia in care lucreaza le ofera posibilitatea de a se dezvolta si de a avansa in organigrama, acestia vor fi motivati sa depuna un efort mai mare pentru indeplinirea sarcinilor si nu vor fi deloc tentati sa paraseasca acel loc de munca.

6. Feedback adecvat.
Daca managerii le ofera angajatilor, zilnic sau saptamanal, un feedback relevant cu privire la performanta, acestia vor fi motivati sa performeze din ce in ce mai bine.

7. Managementul talentului.
Dezvoltarea carierei angajatilor si descoperirea potentialului maxim al acestora trebuie sa fie o constanta in orice organizatie.

Citeste si:
Andreea Tonciu a dat cărțile pe față. Își editează toate pozele de...
Andreea Tonciu a dat cărțile...


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.