Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare totala de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros si Mega Image si 21 de furnizori ai acestora, in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor in perioada 2005-2009.

In urma investigatiei, a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare (de raft), cat si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor.

Dintre retaileri, cea mai mare amenda, de 49,68 milioane lei (11,3 milioane euro) a fost primita de compania Metro Cash&Carry Romania, urmata de Selgros Cash&Carry Romania SRL- 29,2 milioane lei (6,6 milioane euro), Mega Image SRL - 24,56 milioane lei (5,6 milioane euro) si Real Hypermarket Romania SRL - 23,86 milioane lei (5,5 milioane euro).

Dintre furnizori, au fost sanctionate cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export SRL - 4.693.436 lei (1,1 milioane euro), Quadrant-Amroq Beverages SRL -3.193.541 lei (725.805 euro), Danone PDPA SRL- 2.639.243 lei (599.828 euro), Macromex SRL- 2.354.190 lei (535.043 euro) si Whiteland Import Export SRL - 2.324.484 lei (528. 292 euro). Amenzi semnficative, intre 200.000 euro si 500.000 euro, au primit si Albalact SA- 2.199.507 lei (499.888 euro), Star Foods EM SRL - 1.953.160 lei (443.900 euro), Tymbark Maspex Romania SRL - 1.646.923 lei (374.301 euro), Napolact SA- 1.164.467 lei (264.652 euro) si Delaco Distribution SA- 910.047 lei (206.829 euro), scrie MEDIAFAX.

De asemenea au mai fost sanctionate firmele Covalact SA - 659.267 lei (149.833 euro), Argus SA- 623.106 lei (141.615 euro), Agroalim Distribution - 607.214 lei (138.000 euro), Zarea SA - 347.489 lei (78.975 euro), Granddis SRL - 327.157 lei (74.354 euro), Gerola Prodinvest SRL - 308.923 lei (70.210 euro), Cramele Halewood SA - 278.694 lei (63.340 euro), Parmalat Romania SA - 269.852 lei (61.330 euro), Prodlacta SA - 166.122 lei (37.755 euro), De Silva Intermed SRL - 31.753 lei (7.217 euro) si Impex Bock SRL -5.751 lei (1.307 euro).

"Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere si oferta, ci furnizorul si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputand sa scada pretul sub limita stabilita cu furnizorul", se arata intr-un comunicat al autoritatii de concurenta.

Citeste si:
Scumpiri din pix la alimentele de bază. Consiliul Concurenței...
Scumpiri din pix la...

In ceea ce priveste comportamentul companiilor in cadrul promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri si furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceeasi perioada, furnizorii nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand doar sa alterneze. In acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, in acelasi timp, la promotii si implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului.

La sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS si furnizori ai acestora. In cadrul investigatiei declansate, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei.

Citeste si:
Alertă la un magazin Metro! Mai multe persoane au fost evacuate de...
Alertă la un magazin Metro!...

Tot la sfarsitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind infiintarea unui sistem de monitorizare a preturilor bunurilor de consum, respectiv "Monitorului preturilor bunurilor de consum". Proiectul, care va fi derulat de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) cu sprijinul prin Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor - ANPC si al Consiliului Concurentei, prevede crearea unui platforme on-line care sa afiseze saptamanal preturile produselor care fac parte din cosul zilnic al populatiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preturile si identifica magazinele de unde pot cumpara alimentele de baza la cele mai mici preturi, iar pe de alta parte scaderea preturilor ca urmare a cresterii concurentei intre magazine.

Citeste si:
Programul magazinelor de Crăciun 2022 și Revelion 2023
Programul magazinelor de...

Aceste actiuni ale Consiliului Concurentei se inscriu in trendul european privind acordarea unei mai mari atentii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanturilor de retail, mentioneaza autoritatea.

In anul 2013, Autoritatea de concurenta din Austria a amendat grupul Rewe pentru intelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preturilor de vanzare la raft, a preturilor de promotie si a intervalelor exclusive pentru realizarea promotiilor. O alta investigatie care vizeaza segmentul de retail alimentar se afla in desfasurare la autoritatea germana de concurenta.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.