Dupa ce nu a incheiat nici una din primele trei curse ale sezonului, Jenson Button a reusit un podium la prima etapa desfasurata in Europa, la Imola. Numai ca Federatia Internationala a Automobilului (FIA) s-a sesizat si a atacat decizia comisarilor care au declarat monopostul BAR Honda conform cu regulamentul, din punct de vedere al greutatii.

Duminica, la finalul MP al statului San Marino, comisarii de cursa au cantarit masina lui Jenson Button, apoi pilotul, iar masa totala a fost de 606 kg, dar depasea limita minima de 600 kg. Apoi, dupa ce rezervorul a fost golit de carburant, monopostul nu mai asigura respectarea regulamentului, cantarind numai 594 kg, cu tot cu greutatea pilotului. Conducerea celor de la BAR a fost convocata in fata directorului de cursa, a fost o sedinta care a durat aproape sase ore, explicatiile reprezentantilor gruparii au fost acceptate, iar rezultatul confirmat. Luni, FIA a anuntat ca a avut o discutie cu oficialii de la Imola, iar acestia au fost convocati in fata Curtii de Apel. Mai mult, echipa BAR Honda, prin reprezentantii sai, a fost convocata in fata aceluiasi for pentru o audiere care sa aiba darul de a face lumina in cazul respectiv.

Daca se va stabili ca masina a incalcat regulamentele ar fi cea din urma veste proasta pe care gruparea ar putea-o primi. Mai rau e daca forul mondial ar demonstra ca tehnicienii anglo-japonezi au trisat cu intentie, caz in care BAR Honda s-ar alege cu o suspendare de cateva curse si cu o amenda consistenta. Unele surse din paddock, citate de cotidianul The Guardian, au dat de inteles ca monopostul BAR 007 ar avea montat un al doilea rezervor, ascuns, care retine surplusul de benzina introdusa la ultimul pit stop.

Cei din intimitatea echipei au negat si au spus ca dispozitivul ar fi un sistem de colectare a presiunii inalte din pompa de injectie a motorului Honda, ca nu e ceva secret din nici un punct de vedere si e similar cu alte piese folosite de restul echipelor. Managementul gruparii cu sediul la Brackley, in Marea Britanie, se va prezenta la audierea ce e programata peste o saptamana (4 mai), la Paris, in Place de la Concorde, locul unde e sediul FIA. Ei vor calca pe urmele altor echipe celebre, care de-a lungul timpului s-au prezentat la Curtea de Apel pentru a discuta modul de interpretare si de aplicare a regulamentelor complexe.

Cazuri celebre in istoria moderna

* 1977 - A fost masina Renault legala? O gaura depistata in regulamentul tehnic din 1977 a permis echipei Renault sa foloseasca, la Grand Prix-ul Marii Britanii, un motor turboalimentat de 1,5 l, in locul unuia cu aceeasi capacitate, dar supraalimentat. Majoritatea gruparilor britanice a argumentat ca versiunea turbo e sinonima cu un al doilea motor, deci ilegala. Discutia nu a fost luata in calcul de FIA, astfel ca motoarele turbo au fost la moda timp de un deceniu.

* 1978 - "Aspiratorul" Brabham. Gordon Murray, directorul tehnic al echipei patronate de Ecclestone, a conceput revolutionarul Brabham BT46, care in partea posterioara avea montat vertical un imens ventilator actionat de cutia de viteze. Rolul acestuia era de a aspira aerul de sub monopost, astfel incat masina statea "lipita" de pista. FIA a decis ca sistemul trebuie interzis.

Citeste si:

* 1980 - sasiul dublu Lotus. in dorinta de a maximiza performantele aerodinamice ale ultimei sale masini de F 1, Colin Chapman - fondatorul Lotus - a creat un monopost cu sasiu dublu. Astfel, apasarea cauzata de vibratiile suspensiei rigide era izolata cu grija de incarcarea aerodinamica a masinii. FIA a aruncat o privire la aceasta inventie stralucita si a lansat una din celebrele ei "clarificari ale regulamentului", o stratagema prin care se putea schimba legea.

* 1981 - Brabham, categoria usoara. Ecclestone a acceptat constructia unui monopost foarte usor, Brabham BT49, pentru Nelson Piquest, masina pe care brazilianul s-o foloseasca in calificarile din sezonul 1981. Caroseria era subtire, oarecum subreda, rezervorul foarte mic, totul pentru a scadea greutatea totala.

* 1984 - Tyrrell trisa la balast. Dupa ce Martin Brundle (Tyrrell) a incheiat pe locul secund Grand Prix-ul de Est al SUA, de la Detroit, urme ale unui anume avantaj au fost gasite in rezervorul masinii, pilotul fiind descalificat, manevra echipei fiind catalogata ca utilizare a unui aditiv ilegal pentru carburant. in realitate, FIA a luat decizia corecta pentru un motiv complet eronat. A fost un castig temporar prin utilizarea unui balast ilegal astfel incat masina sa indeplineasca greutatea minima. La ultima realimentare mecanicii nu faceau altceva decat sa introduca bile metalice o data cu benzina. Tyrrell a fost exclusa pentru tot restul sezonului 1984.

* 1994 - Scandalul controlului tractiunii. La inceputul sezonului, FIA a decis interzicerea oricarui sistem de control al tractiunii. Numai ca o verificare de rutina la monopostul Benetton B194, pilotat de Michael Schumacher, a dezvaluit ca echipa inca mai folosea un software in sistemul electronic.

* 1995 - Toyota, out din CM de raliuri. Spre finalul sezonului 1995 al CM de raliuri, modele Celica ale echipei Toyota au fost gasite cu restrictoare de aer de dimensiuni variabile, gandite pentru a permite absorbtia unei cantitati mai mari de aer in turbine, iar puterea dezvoltata de motor sa creasca. Toyota Team Europe a fost exclusa din Mondialul de raliuri pentru urmatorul sezon.

* 1999 - Ferrari si deflectoarele. Dupa finalul Grand prix-ului Malaysiei, cand monoposturile sale au incheiat pe primele doua locuri, Ferrari a fost descalificata, motivul fiind pozitionarea ilegala a deflectoarelor aerodinamice de pe monococa. Curtea de Apel a FIA a intors decizia comisarilor de cursa, justificand ca acestia nu au masurat corect piesele.