32 de tari efervescente, alte citeva zeci curioase si sute de milioane de gura-casca. Astfel s-ar traduce in termeni strict umani cel de-al 18-lea Campionat Mondial de fotbal, care se va deschide vineri la München. Intr-un alt registru, investitiile financiare isi au corespondenta in cotele de audienta radio si tv, in succesele de piata ale obiectelor, mincarurilor sau bauturilor lansate sub sigla Goleo VI, iar patronii vor tremura o data cu profitul in fiecare dimineata, la gindul ca angajatii vor intirzia sau vor sosi mahmuri la serviciu. Pe linga Mondialul uniunii fotbalisti-microbisti, CM 2006 este al sponsorilor si televiziunilor, drepturile tv fiind cumparate pentru suma-record de 1,2 miliarde de euro.

30 de miliarde de telespectori

In cei 32 de ani care au trecut de la precedentul turneu final organizat de Germania, presiunea a devenit uriasa. Este de asteptat ca numarul total al spectatorilor aproape sa se dubleze fata de ’74 (1,7 milioane) si sa fie de 3,2 milioane, iar daca acum trei decenii Cupa Mondiala aduna in fata televizoarelor doua miliarde de privitori, progonoza pentru vara aceasta duce numarul lor la peste 30 de miliarde.

Asistenta supra-aglomerata a crescut astronomic pretul vedetelor, iar Ronaldinho a ajuns sa primeasca peste 2.500 de euro pe ora, suma fiind valabila inclusiv pentru orele de somn. FC Barcelona ii plateste brazilianului un salariu lunar de 710.000 de euro, dar veniturile totale anuale ale jucatorului sint estimate la 23 de milioane de euro. Comparatia cu vedeta anului 1974, Franz Beckenbauer, este elocventa: neamtul incasa 185.000 de euro pe an.

Panzerelor le-a crescut pretul

Jucatorii germani, campioni mondiali acum 32 de ani, au incasat prime de cite 35.000 de euro, pe cind acum promisiunea facuta de federatie Mannschaft-ului dirijat din teren de Michael Ballack este de 300.000 de euro/fotbalist, in cazul cuceririi trofeului. Sint situatii in care imperiul financiar s-a prabusit sub greutatea propriilor cifre, iar firma Nici, care a cumparat cu 28 de milioane de euro drepturile exclusive de producere si exploatare a mascotei Goleo VI, a ajuns in faliment, vinzarile estimate de 35 de milioane de euro abia atingind in termeni reali cifra de 14 milioane.

Citeste si:

Piata neagra joaca tare

Alti bani se pierd prin piratarea marfurilor ce au logoul Cupei Mondiale, iar Michel Danet, secretarul general al Organizatiei Mondiale a Consumatorilor, avanseaza ideea ca Europa va pierde zeci de mii de locuri de munca din cauza falsurilor de pe alte continente. Acesta apreciaza si ca lupta impotriva falsurilor este deosebit de dificila, ele fiind excelent executate. In mod obisnuit, falsurile reprezinta 10% din piata anuala de 50 de miliarde de dolari cu produse sportive, dar apropierea CM a dus la o recrudescenta a lor. Oficialii Organizatiei si ai UE au avertizat consumatorii ca produsele neoficiale ale Cupei Mondiale le pot pune in pericol sanatatea, dar cu siguranta ei vor fi contrazisi de suporteri in cel putin o privinta. A berii oficiale, Budweisser, produsa de concernul american Anheuser-Busch, incomparabil mai slaba calitativ decit cea a nemtilor.

13 euro meniul pe stadion

Un studiu realizat de Pricerunner arata ca numai suporterii englezi vor cheltui 5,1 milioane de euro pe bere in Germania, pe durata turneului final. De altfel, cei peste 100.000 de fani asteptati din Albion vor contribui cu 50 de milioane de euro la cresterea economica a nemtilor.

Pe linga proprietarii de baruri vor mai avea de cistigat taximetristii (doua milioane de euro), iar hotelierii si proprietarii de restaurante vor avea cel mai mare profit de pe urma englezilor, 38 de milioane de euro. De remarcat ca un drum cu taxiul pe o distanta scurta (5 km) costa zece euro, iar cazarea la un hotel de doua stele este in medie de 160 de euro/noapte.

FIFA a anuntat si preturile la mincarea si bautura de pe stadioane, iar un meniu complet, compus din hot-dog, suc sau bere si pretzel, costa 12,91 euro. Preturile sint exorbitante pentru fanii din majoritatea tarilor, doar Japonia, Coreea de Sud, Suedia, Elvetia, Franta si Anglia avind un nivel de viata echivalent sau superior. Suporterilor celorlalte nationale le ramine sa se bucure de fotbal, pur si simplu.