Firma de turism a vicepresedintelui FIFA, Jack Warner, detine ilegal toate biletele pentru meciurile de la Cupa Mondiala alocate statului Trinidad-Tobago. Suporterii le pot cumpara doar incluse intr-un pachet care costa dublu fata de pretul normal. Profitul: peste 10 milioane de lire sterline. FRF a folosit, si ea, aceeasi schema in anii trecuti.

Intre 11 si 13 milioane de lire. Acest profit poate fi obtinut de un vicepresedinte al FIFA, care a fost atent la repartizarea biletelor pentru tarile calificate la Cupa Mondiala din Germania. Astfel, publicatia "Trinidad & Tobago Express" a dezvaluit faptul ca toate biletele alocate acestei tari sint distribuite de o singura firma, Simpaul, care apartine unui vicepresedinte al forului international, Jack Warner. Acesta exploateaza la maximum situatia, obligind suporterii care doresc sa mearga in Germania sa cumpere un pachet, care costa 2.720 de lire sterline, desi pretul biletelor incluse, trei la numar - cite unul pentru fiecare meci din faza grupelor -, este de maximum 200 de lire sterline.

Transportul nu intra la pachet

Oferta care a scandalizat suporterii din intreaga lume cuprinde, pe linga cele trei bilete la meci, si cazare pentru 12 nopti la un hotel din Germania, insa transportul nu a fost inclus in pret, fiecare fan fiind lasat sa se descurce singur in aceasta privinta. Pentru a da consistenta pachetului, firma vicepresedintelui FIFA ofera si o serie de accesorii - un tricou, un steag, o geanta de voiaj, un fluier si un poster -, care costa, cumulate, aproximativ 40 de lire sterline. Astfel, firma plateste 1.060 de lire sterline pentru acest pachet si il vinde la 2.720, obtinind un profit de 1.660 de lire sterline, in conditiile in care dispune de minimum 6.500 si maximum 8.000 de astfel de oferte.

"Interventia" FIFA

Dupa ce publicatia "Trinidad & Tobago Express" a semnalat afacerea profitabila facuta de Jack Warner, care incalca in primul rind regulile FIFA in ceea ce priveste vinzarea biletelor, pe care nu are voie sa le comercializeze decit federatia de fotbal din fiecare tara participanta, forul mondial s-a limitat sa specifice ca proiectul de vinzare a biletelor este supervizat de compania Ernst & Young si ca pe site-ul firmei Simpaul apare scris, pentru fani: "Biletele la meci se cumpara doar de la federatie sau de la FIFA". Insa, cind jurnalistii au sunat la firma vicepresedintelui FIFA, operatoarea le-a spus ca pot cumpara bilete doar de la ei, acelasi raspuns fiind primit si din partea purtatorului de cuvint al Federatiei de fotbal din Trinidad & Tobago.

Practica uzuala la FRF

Citeste si:

Oficialul FIFA nu a inventat roata, aceasta practica fiind uzuala si in mandatele lui Mircea Sandu la FRF. Ani de-a rindul, firma de turism VISIT a fost eternul partener al FRF pentru deplasarile echipei nationale sau pentru distributia biletelor repartizate Romaniei la turneele finale.

Firma patronata de Gheorghe Fodoreanu l-a avut la conducere, pe partea executiva, pe trezorierul de atunci al FRF, Marian Albu, dar acesta a renuntat dupa dezvaluirile din presa. Pina si Mircea Sandu a fost partener de afaceri cu Fodoreanu, iar un post de director la aceasta firma a detinut si nepoata lui Mircea Sandu, Andreea, sora lui Robert Sandu, personaj arestat pentru consum si trafic de droguri. Anul trecut, presedintele FRF a decis sa renunte la monopolul VISIT, dupa ce Comisia de cenzori a institutiei pe care o conduce a descoperit mai multe nereguli in acest parteneriat.

"Intre 2002 si 2004, n-am putut controla amanuntit documentele privind cheltuielile din deplasari. Am solicitat firmei VISIT sa ne puna la dispozitie acte detaliate privind fiecare tranzactie efectuata, insa ne-au raspuns ca nu au astfel de documente, intrucit companiile din strainatate cu care s-a lucrat n-au vrut sa le elibereze. Tot ce am gasit au fost niste chitante globale, insumind toate costurile unei deplasari. Nu stim pe ce s-au cheltuit acei bani", declara Laurentiu Manolescu, presedintele Comisiei de cenzori.

Nu era prima data cind se foloseau "facturile globale", presa dezvaluind costuri de 25.000 de dolari pentru spalarea echipamentului sau 88 de milioane de lei pentru un ceas facut cadou unui invitat strain, chemat sa tina cursuri la scoala de antrenori, ceas care, pe factura, aparea multiplicat. Raportul a dus la ruperea parteneriatului dintre FRF si VISIT, in prezent fiind preferate Paralela 45 si alte agentii de turism din tara, insa fara a avea si eventuale urmari de natura penala. "Au fost niste diferente intre oferta VISIT si facturi, dar daca nu am mai primit nimic de la trezorier sau de la Comisia de cenzori, inseamna ca s-a rezolvat", ne-a declarat ieri Mircea Sandu.

Loz norocos

In perioada 1996-2000, in circuit a intrat si Loteria Romana, unde director de marketing este Adrian Albu, fratele fostului trezorier al FRF, acelasi personaj care a riscat fondurile FRF, prin plasarea lor la Banca Internationala a Religiilor, unde era membru in Consiliul de Administratie. In urma unei intelegeri, Loteria a avut mai multe emisiuni de lozuri, avind ca premii excursii la evenimente sportive, costurile fiind supraevaluate, pentru a creste si comisioanele (vezi tabel). Presa vremii a dezvaluit ca Loteria a pompat circa 900.000 de dolari in conturile VISIT.