Mai scurta decit viata de fotbalist e viata celor loviti de caii-putere ai fotbalistilor. Deosebirea dintre aceste accidente si cele petrecute in mod obisnuit pe drumurile publice e ca sportivii sau conducatorii scapa aproape nepedepsiti, mai ales atunci cind sint sub contract cu Dinamo, fosta echipa a MI.

Intr-un top al infractionalitatii rutiere nepedepsite sau tratate de autoritati cu o blindete sfidatoare, conduce detasat echipa Dinamo. Campioana de toamna la fotbal, echipa intrata in constiinta publicului ca apartinind Ministerului de Interne, si-a surclasat rivalele din Divizia A si la numarul accidentelor produse pe drumurile publice. Pentru fotbalisti si conducatori, deopotriva, semnele de circulatie sint semne obscene si de aceea merita ignorate, ba chiar sfidate, bineinteles cu largul concurs al politiei si justitiei.

Nici nu-si luase bine in primire fotoliul de presedinte executiv la Dinamo, ca Ioan Becali a calcat acceleratia pe trecerea de pietoni, in drumul spre ceremonia de investitura in functia ce i-au acordat-o "alb-rosii". Din manevra auto a rezultat accidentarea unui copil, urmata de parasirea locului faptei si nedeclararea accidentului la politie. Orice muritor de rind ar primi pentru o astfel de infractiune intre 2 si 7 ani de inchisoare, chiar daca victima a suferit rani usoare. Chiar raspunsul politiei este fara echivoc: "Dosarul penal ce il priveste pe Becali Ioan a fost inaintat la data de 14.10.2005, la Parchetul de pe linga Judecatoria Sector 2 Bucuresti, cu propunerea de trimitere in judecata pentru infractiunea de parasire a locului accidentului fara incuviintarea politiei, fapta prevazuta si pedepsita de art. 81, alin. 1, din OUG nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice".

Cursul evenimentelor conduce insa spre un alt deznodamint, procurorii considerind contradictorii declaratiile victimei, incercind sa aiba ca baza de plecare, in locul evidentelor, faptul ca nu a fost inregistrata nici o plingere penala la adresa lui Becali. In consecinta, acesta risca maximum o amenda administrativa de zece milioane de lei vechi.

"Sa traiti, domnu’ Netoiu!"

Un alt mahar de la Dinamo, vicepresedintele Gigi Netoiu, nici macar nu figureaza in 2005 cu vreun dosar in fisetele organismelor din subordinea MI. Totusi, cum nu iese fum fara foc, presa a relatat cu lux de amanunte ca Netoiu a fost implicat intr-o coliziune usoara cu un taximetru, dar nu a oprit la locul accidentului, din cauza ca se grabea spre aeroport. Taximetristul Viorel Craciun a declarat ca accidentul s-a produs pe strada Serban Voda, iar autoturismul condus de Netoiu a intrat pe contrasens si l-a izbit usor in aripa stinga spate.

Deoarece oficialul dinamovist nu a oprit la locul accidentului, taximetristul l-a urmarit citiva kilometri, reusind sa il opreasca pe bulevardul Magheru. "Din masina au coborit alte doua persoane, care m-au insultat si m-au bruscat, cerindu-mi sa eliberez drumul", a declarat Viorel Craciun. El a adaugat ca la fata locului a sosit un agent de circulatie, care insa l-a lasat pe Netoiu sa-si continue drumul. Exista insa oficiali care s-au transferat de la Dinamo dupa ce au comis infractiuni, iar masinaria de spalare a cazierului a functionat perfect.

Albu a frinat in locomotiva

Cazul lui Marian Albu, fost trezorier al FRF, ramine revoltator chiar si la cinci ani de la consemnarea sa. El a ignorat barierele de semnalizare la traversarea unei cai ferate din judetul Brasov, iar masina pe care o conducea a fost lovita in plin de acceleratul Bucuresti-Timisoara. In urma impactului, socrul lui Albu, Stefan Olaianos, in virsta de 78 de ani, a fost accidentat mortal. Cu toate ca initial fusese acuzat de ucidere din culpa, Marian Albu s-a transferat intre timp ca director economic la Dinamo si a prezentat acte doveditoare conform carora, inainte de producerea accidentului, a suferit o comotie cerebrala. Ca atare, cazul s-a clasat.

Alcoolemie diluata la Semeghin

Bolizii pe care ii conduc sint pe copertele celor mai noi reviste auto, dar ei, fotbalistii si oamenii de fotbal, sint trimisi in judecata ca in Evul Mediu, doar la presiunea opiniei publice. Chiar si asa, politisti si judecatori, deopotriva, isi dau mina pentru a impinge dosarele in cele mai intunecate unghere ale institutiilor de ancheta, doar-doar igrasia si praful vor mai sterge urmele de alcool trecute pe primele certificate de expertiza medicala. Este de notorietate, in acest sens, incredibila diluare a etilicului din singele lui Dorin Semeghin, care, intr-o dimineata cetoasa de primavara, a poposit in zidul hotelului Erbasu, in obisnuitul sau drum de la circiuma spre casa.

Nici macar violenta impactului, care a facut autoturismul praf, nu l-a trezit pe jucatorul profesionist, a carui prima proba de singe a relevat o alcoolemie de 1,65. A doua recalculare a aratat 1,60, exact dublul indicelui de 0,80 la mie, peste care este prevazuta pedeapsa cu inchisoarea in cazul conducerii autoturismului sub influenta alcoolului, pe drumurile publice. La citeva ore de la momentul impactului, probabil ca Dorin Semeghin era treaz de-a binelea, cu alcoolemie 0, insa politistii s-au chinuit mai bine de o jumatate de an sa il scoata de sub incidenta penala. "Dosarul penal ce il priveste pe fotbalistul Semeghin Dorin a fost inaintat Parchetului de pe linga Judecatoria Sector 1 Bucuresti, cu propunere de scoatere de sub urmarire penala, pentru infractiunea de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica peste limita legala", spune politia, care a avut un mare diferend cu procuratura pe marginea acestui caz. Parchetul de pe linga Judecatoria Sectorului 1 a dispus in final scoaterea de sub urmarirea penala, dupa ce contraexpertiza IML a dat acelasi rezultat.

Danilescu jr. a mutat zebra

Nici Justitia nu s-a lasat insa mai prejos si a desfiintat mai toate dosarele care i-au incaput pe mina si in care erau acuzati oameni din fotbal. Cazul lui Catalin Danilescu este strigator la cer, pentru ca tatal sau Tica Danilescu, director executiv la Dinamo, a avut grija sa puna calus legilor. Pe 9 august 2001, Catalin Danilescu era beat la volan, a lovit un batrin (a murit a doua zi, la spital) pe trecerea de pietoni si a fugit de la locul faptei. Potrivit IGP, el trebuia trimis in judecata pentru ucidere din culpa, insa Parchetul de pe linga Tribunalul Bucuresti l-a trimis in judecata pentru parasirea locului accidentului si pentru ca a condus un autoturism neinmatriculat. In final, Danilescu jr. a primit o pedeapsa de doi ani si jumatate, cu suspendare, aproape cit suporterii dinamovisti scandalagii in Bulgaria.

Iordache, cu mortu-n papusoi

Exista insa si cazuri in care politia si procuratura si-au dat mina si au gasit o judecata comuna, chiar daca nu neaparat dreapta. De acest avantaj a beneficiat din plin Adrian Iordache, de la Dinamo, sub a carui masina a fost gasit un om mort in dimineata zilei de 23 septembrie 2004, insa cum fotbalistul s-a jurat cu mina pe inima ca nu-si aduce aminte sa fi lovit pe cineva, a fost crezut pe cuvint si aproape lasat sa scape. Masina lui s-a oprit atunci intr-un sant, iar fotbalistul a afirmat ca nu a lovit pe nimeni pe carosabil, iar victima se afla probabil in sant in momentul impactului. Un an de zile au durat investigatiile, iar la data de 20 septembrie 2005 politia inainta Judecatoriei Pitesti dosarul penal in care a fost implicat fotbalistul Iordache Adrian, cu propunere de trimitere in judecata, pentru infractiunea de ucidere din culpa. Dosarul a fost intocmit atit de bine incit dinamovistul a scapat de orice fel de pedeapsa sau pata de pe cazier, din lipsa de dovezi. In urma cu citeva saptamini, dosarul a fost insa redeschis, sesizindu-se niste erori de procedura in instrumentarea sa. Dosarul treneaza, fiind asteptate alte expertize pina la finalul anului.

Senin ancheta trecea...

Si la dosarul lui Adrian Senin, de la Farul Constanta, inca se mai lucreaza, insa de la infractiunea comisa de acesta abia daca au trecut patru luni. "La definitivarea cercetarilor dosarul va fi inaintat Parchetului de pe linga Judecatoria Constanta, cu propunere legala si temeinica", sustine politia, in timp ce faptele din teren au fost vazute de martori si constatate de medici: fotbalistul a trecut cu masina pe culoarea rosie a semaforului, a izbit un autoturism al carui sofer a intrat in spital, a darimat un stilp de iluminat, un panou publicitar, si a intrat pe trotuar, unde a pus la pamint un pieton, care a fost luat cu salvarea de pe caldarim.

Trecutul nu prea indepartat ne indeamna sa presupunem ca rezolvarea cazului nu va diferi foarte mult de cea a situatiei in care Adrian Ilie intra acum doi ani intr-o intersectie din Brasov si se ciocnea de un taxi care a ricosat pina pe trecerea de pietoni, unde a lovit un batrin. "Fotbalistul a fost implicat intr-un accident rutier usor, soldat cu pagube materiale, fiind sanctionat contraventional, conform unui proces de contraventie", se arata intr-un comunicat al politiei, insa trebuie amintit ca prietenii lui Ilie l-au amenintat dupa accident atit pe taximetrist, cit si pe reprezentantii presei.

Becali si coloanele oficiale

Dintre oamenii de fotbal, Gigi Becali a avut cele mai multe conflicte cu politia, insa finantatorul Stelei nu a adus prejudicii unor terte persoane. In urma cu doi ani, el a depasit o coloana oficiala, in care se afla numarul doi din MAI, Toma Zaharia, care insotea mai multi diplomati straini. A fost primul clinci, din care a scapat cu bine, insa ulterioarele intrevederi cu politistii s-au soldat cu amenzi. A depasit o coloana de masini aflata la bariera, in Pipera, si, in urma cu mai putin de doua luni, a fost amendat pentru ca nu purta centura de siguranta. Cauza reala a acestei din urma amenzi pare sa fie aceea ca a incercat sa se lipeasca de coloana oficiala a presedintelui Basescu, pentru a scapa mai repede de aglomeratia din Capitala.

Comisarul-sef Todirica: "Politia si-a facut datoria"

In legatura cu tergiversarea dosarelor privind accidentele de circulatie in care au fost implicati fotbalisti sau conducatori de cluburi, comisarul-sef Mircea Todirica, seful Politiei Rutiere, ne-a declarat ca politia si-a facut datoria. "Nu cunosc ca dosarele sa fi fost tergiversate. Politia Rutiera a facut cercetarile in respectivele cazuri, iar dosarele au fost predate mai departe la cercetare penala, la procurori. Din aceasta faza, nu mai e de datoria noastra sa urmarim cum se solutioneaza dosarele", a adaugat Mircea Todirica.

Citeste si:

Accidente pe banda

* 1998 - Vasile Mironas, fotbalistul Gloriei Bistrita, a ucis un tinar si a ranit grav un altul intr-un accident petrecut in judetul Bistrita-Nasaud. Initial, alcoolemia jucatorului era de 2 la mie, ulterior fiind trecuta o cifra sub 1 la mie. Mironas si-a ispasit condamnarea de un an la locul de munca, la divizionara C Progresul Somcuta Mare.

* 2001 - observatorul FRF Mircea Salomir l-a accidentat pe Nicolae Radut linga Avrig. Ultimul a murit dupa trei zile in spital, iar cazul a fost clasat.

* 2001 - Ovidiu Iacov (20 de ani), jucator al Stelei, s-a urcat la volan sub influenta alcoolului in conditiile in care, dupa unele surse, nici macar nu avea permis de conducere. Intr-o curba de pe raza comunei Razvad (jud. Dimbovita) s-a rasturnat, murind atit el, cit si prietena sa.

* 2003 - Ionut Botezatu, fotbalist la Unirea Focsani, a intrat cu masina in peretele unui supermarket. Cezar Dinu (27 de ani), colegul lui Botezatu la Focsani, a suferit un traumatism cranian sever, in urma caruia a si decedat. Botezatu a primit doi ani de inchisoare, cu suspendare.

* 2005 - Bogdan Stelea, portar la Dinamo, a ramas fara permis de conducere pentru o perioada de 90 de zile, dupa ce a fost prins baut la volan.

Pinalti a executat un cal

De un accident bizar a avut parte presedintele Ceahlaului Piatra-Neamt, Gheorghe Stefan. In mai anul trecut, cind se afla chiar in campanie electorala pentru primaria orasului moldovean, Pinalti a lovit o caruta, omorind calul si accidentind carutasul. Stefan se intorcea de la Bucuresti, unde a participat la o emisiune televizata. In localitatea Dumbrava Rosie, oficialul nemtean nu a mai putut sa evite o caruta care traversa strada si a intrat in plin. Interesant este faptul ca martori la accident sustineau ca Mercedesul condus de Pinalti rula cu peste 150 de kilometri la ora, in timp ce Politia sustine ca se deplasa cu 50-60 de kilometri. Cum in acest caz nu a avut nici o vina, intreaga responsabilitate a fost pasata asupra carutasului, care si-a rupt un picior si citeva coaste. Drept "recompensa", actualul primar al orasului Piatra-Neamt s-a oferit sa-i cumpere un alt cal.

Marius Iordache s-a intrecut cu un biciclist

Lista accidentelor din 2004 a fost completata si de fotbalistul Universitatii Craiova, Marius Iordache. Olteanul a acrosat un biciclist, care a decedat instantaneu, in timp ce se ducea cu sotia si copilul la tara. Jucatorul, care nu consumase bauturi alcoolice, s-a declarat nevinovat, neputind sa-si explice cum i-a iesit biciclistul in fata jeep-ului. Varianta lui Iordache a fost completata si de un carutas, care l-a scos vinovat pe barbatul decedat. Faptul ca i-a luat apararea jucatorului Universitatii a atras minia satenilor, acestia fiind la un pas sa-l loveasca pe carutas. "Ba, spune, ba, adevarul! O sa-l cari in circa pe lumea ailalta, daca minti! Ce, iti luasi euroi de la jucator?", au tunat consatenii victimei. In cele din urma, Politia l-a gasit vinovat pe carutas, Iordache scapind basma curata.

Aurora Liiceanu: "Sintem o tara fascinata de VIP-uri"

Unul dintre cei mai renumiti cercetatori ai relatiilor intergrupale din societatea romaneasca, psihologul Aurora Liiceanu, crede ca permisivitatea legii in cazul accidentelor ale caror autori sint fotbalistii contribuie la lipsa lor de responsabilitate.

Cum va explicati faptul ca se reuseste "fentarea" legii?

Este un lucru care vine normal pe fundalul lipsei de rigoare in rezolvarea situatiilor legate de aplicarea legii la noi. Daca este un spatiu social permisiv, o societate care poate fi fentata usor, nimeni nu e nebun sa faca pe corectul, mai ales cind respectivul are lacune la capitolul buna crestere, dar mai ales in ceea ce priveste principiile.

De ce are loc aceasta uitare?

Sintem o tara fascinata de VIP-uri, fotbalul a devenit religie nationala, iar cei care il practica sint perceputi ca avind un statut aparte. Faptul ca ei nu sint trasi la raspundere pentru faptele lor, fiind lasati sa scape fara a fi pedepsiti, nu face decit sa le intareasca ideea ca sint intangibili. Dar trebuie tinut cont ca factorul major il constituie toleranta fata de lipsa de regula a unei societati in care legea si norma nu functioneaza pentru ca sint supuse impulsului afectiv si nu logicii, cum este normal.

De ce credeti ca faptele lor sint trecute cu vederea?

Asa cum spuneam, predomina partea afectiva, pentru ca nu trebuie uitat ca sintem balcanici. Omul obisnuit care este fanul respectivului ajunge sa se identifice cu problema lui si cum il considera un super-om asta prin prisma nu atit a evolutiilor de pe teren cit mai ales a celor din viata mondena, incepe sa-i para rau de el. Mai apare apoi si mila ortodoxa, caci suntem buni crestini si trebuie sa-i iertam aproapelui orice, nu? O perceptie total aiurea.

Poate fi considerat fotbalistul roman un caz aparte?

Nu cred. Este vorba de ceea ce sportivul ar trebui sa fie si ceea ce este in realitate. Astfel de cazuri pot exista si in alte tari, dar sint sigura ca acolo problema este mult mai bine gestionata, adica legea e una pentru toti. La noi este preferat modelul Beckham, genul de smecheras care scoate bani din orice si cultiva imaginea de om care scapa cu fata curata din toate murdariile, si astfel sportivii nostri se fac remarcati doar prin lipsa de modestie si opulenta.

Ce este de facut?

Asa cum se spune ca trebuie facuta diferenta intre autor si opera acelasi lucru trebuie facut si aici. Faptul ca esti un sportiv de exceptie nu-ti da nici un drept sa tintesti in primul om care iti iese in cale si sa nu-ti asumi responsabilitatea apoi. Celebritatea si talentul nu trebuie folosite ca scapare, dimpotriva, mai ales ca pentru multi din popor ei reprezinta modele. Mass-media trebuie sa isi faca datoria si sa infiereze aceste cazuri pentru a nu le permite "eroilor" care se cred mai presus de lege sa dribleze totul in cale.