Dupa ce Gigi Becali a anuntat cesionarea marcii "Steaua" in favoarea vechii societati, AFC Steaua, pentru a rezolva problema datoriilor la stat de 11,5 milioane de euro, "Evenimentul zilei" a realizat un sondaj printre firmele de consultanta si strategie de brand. Daca pentru fostele glorii si suporteri campioana Romaniei este nepretuita, specialistii in domeniu au gasit diferite raspunsuri la intrebarea "Cat ar putea valora brandul Steaua?".

"Gestionata de Becali, marca "Steaua" valoreaza zero"

Gestul lui Gigi Becali, care vrea sa construiasca "alta Steaua, crestina", i-a revoltat pe fostii jucatori "ros-albastri", printre care Gabi Balint si Ladislau Bölöni, care s-au declarat socati. Marius Lacatus, fost coechipier cu acestia, numit recent presedinte in Ghencea, a evitat, jenat, sa comenteze pe marginea acestui subiect. In schimb, Emeric Ienei, cel mai titrat antrenor din istoria "ros-albastrilor" si, totodata, tehnicianul care a cucerit Cupa Campionilor cu fosta echipa militara, a fost direct: "E o prostie! Becali trebuie oprit din nebunia sa. Cei din jurul sau ar face bine sa-i spuna asta, decat sa se linguseasca pe langa el pentru a mai scoate 200-300 de euro".

Una dintre cele mai interesante pareri ale specialistilor in strategie de brand a fost aceea ca "latifundiarul din Pipera" nu stie sa administreze marca echipei pe care o patroneaza. "Daca o gestioneaza Gigi Becali, ea valoreaza zero. Daca ar fi gestionata de un manager de brand - cum se intampla in cazul echipelor mari din fotbalul european - ar putea valora cateva milioane de euro", considera Mugur Varzariu, managing partner la firma Trout & Partners.

Stefan Linta, de la Grepfruit Design, este de parere ca "brandul Steaua ar putea valora intre 5 si 20 de milioane de euro".

"Pentru ca sunt foarte multe puncte de luat in seama, vanzarea marcii ar trebui sa fie conditionata de o evaluare a unor experti, care sa realizeze o analiza a veniturilor pe care brandul le-ar putea aduce in viitor", ne-a declarat Mihai Bogdan, partener la firma de consultanta Brandient.

Specialistii sustin ca principalele criterii pentru evaluarea unui brand sunt notorietatea, loialitatea fata de brand, cunostintele consumatorilor despre marca respectiva si cota de piata. Pentru ca este vorba despre brandul unei echipe de fotbal, in discutie ar fi luate si vanzarile de bilete la meciuri, audienta televiziunilor care transmit competitiile in care evolueaza formatia respectiva, precum si valoarea jucatorilor.

Criticat si de suporteri

Nici suporterii n-au fost incantati de modalitatea gasita de fostul oier pentru a scapa de sechestrul dictat pe averea sa. "Becali spune ca marca Stelei (in mintea lui marca=brandul este acelasi lucru cu emblema=logo) nu valoreaza nimic, nefiind altceva decat o bucata de hartie. In timp ce cluburi adevarate produc zeci de milioane euro din activitati ce tin de imagine, el crede ca o echipa de fotbal si un nume ca Steaua se sustin doar din firimiturile pe care le da in fiecare an, un nimic in comparatie cu ce s-ar putea castiga de pe urma BRAND-ului STEAUA" - suna unul dintre sutele de mesaje postate de fanii "ros-albastri" pe internet.

Valentin Paunescu, fostul presedinte al AFC Steaua, debitoare la stat, nu vrea sa mai stie de aceasta asociatie. "Nu mai am nicio legatura cu AFC Steaua din ianuarie 2003. Nu mai stiu ce datorii la stat avea asociatia si nu ma intereseaza ce face Gigi Becali", a conchis Paunescu.

Posibil repertoriu al stelistilor

"Romania, Steaua, Europa, Steaua, Bethleem, Steaua, credinciosii din Ghencea!"
"Suspendati-ne, uram Scripturile!"
"Caini spurcati, din Biblie sa citati!"
"Zicule, sa-ti dam Evanghelie!"
"Tot stadionul....sa-si faca cruce tot stadionul....tot stadionuuul!"
"Sariti cu totii si strigati tare / Sa aducem prescura-n Stefan cel Mare"

Becali ramane cu sechestru pe terenuri

Dorin Tiganas, purtatorul de cuvant al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ne-a declarat ca nu a fost ridicat sechestrul asigurator pe terenurile lui Gigi Becali, acest lucru urmand sa fie hotarat in instanta, peste doua saptamani. "Vom face tot ce ne va sta legal in putinta pentru a recupera datoriile", sustine Tiganas, care a adaugat ca nu a fost luata in considerare oferta lui Becali de a primi in schimb unul dintre terenurile sale sau brandul Steaua. "Daca dintr-o turma de oi el imi da oile bolnave, eu n-o sa le iau, ci pun sechestru pe oile bune", a mentionat, cu umor, Tiganas.