Romania devine, pe zi ce trece, o tara tot mai mica in fotbalul mare. Lipsa de valoare si rezultate a echipei, pe de o parte, indolenta si nepriceperea conducatorilor, de cealalta parte, au facut dintr-o nationala candva respectata si temuta o echipa anonima. Dupa ce a pierdut trena granzilor, Romania a fost depasita pe turnanta si de tarile din esalonul secund. Cele mai recente exemple sunt elocvente. In timp ce romanii au ajuns sa se impuna cu dificultate in fata Andorrei sau sa-si aleaga parteneri de intrecere din lumea a treia, gen Moldova, ungurii si croatii au jucat miercuri seara in compania Argentinei, respectiv a Braziliei, retete sigure ale succesului financiar si de public.

FRF a refuzat disputarea unui meci amical cu Brazilia pe 7 septembrie 2005, pe motiv ca n-are bani. Prin urmare, firma elvetiana Derball (care a adus nationala "cariocas" si la Budapesta) le-a propus federalilor un meci cu Brazilia, gratis, cu conditia sa asigure un stadion cu cel putin 50.000 de locuri. Nici macar asa nu s-a putut. Aceasta este dovada dezinteresului si a neputintei "oligarhilor" din Federatia Romana de Fotbal.

Lectia lui Gica Popescu

Pana de curand, cata vreme fiul lui Mircea Sandu a fost director de marketing la FRF, principalul alibi era ca sud-americanii cer prea multi bani, iar bugetul federatiei este secatuit in urma campaniilor nereusite de calificare. Acest motiv invocat ani la rand de gasca lui Sandu a fost spulberat de curand, dupa ce Gica Popescu a reusit un adevarat succes de casa (400.000 de euro profit) cu organizarea partidei Romania ‘94-Brazilia ‘94, dandu-le o adevarata lectie de marketing "chiriasilor" de la "Casa Fotbalului".
Un alt exemplu este partida amicala Poli Timisoara-Juventus Torino, care a umplut din nou stadionul "Dan Paltinisanu", iar organizatorii s-au ales cu un profit frumusel.

Maghiarii, baieti destepti

Ungurii au invatat ca meciurile amicale cu formatii de prima marime, garnisite de vedete, aduc, pe langa experienta pentru echipa proprie, si spectatori in tribune, audiente mari la televiziune si, automat, un profit cu multe zerouri in coada. Asa ca vecinii din Uniunea Europeana au atras la Budapesta trei dintre cele mai mari forte ale fotbalului, nationalele Braziliei si Argentinei, plus "galacticii" de la Real Madrid. In primavara anului trecut, campioana mondiala a spulberat modesta reprezentativa a maghiarilor (scor 4-1), dar Federatia Ungara de Fotbal a bagat in buzunar un profit de o jumatate de milion de dolari! Multumiti, vecinii au repetat experienta, acum doua zile, cu Argentina (scor 1-2), inregistrand un nou succes de casa.

Desi fotbalul maghiar nu se ridica la valoarea celui romanesc, sefii federatiei de la Budapesta si-au dovedit abilitatile in tentativa de a pastra Ungaria, macar doar ca imagine, in lumea buna a sportului-rege. Ce i-a costat pe unguri sa faca spectacol cu brazilienii? Doar preocupare si un minim efort din partea echipei conduse de Imre Bozoky, presedintele federatiei maghiare de fotbal. In tot acest timp, Mircea Sandu si compania nu s-au obosit sa gaseasca solutii la criza de imagine si la situatia financiara precara cu care se confrunta fotbalul romanesc in ultimii ani.

"Nu sunt bani"

Daca la "Seara Campionilor" s-au inghesuit peste 32.000 de spectatori timisoreni pentru a aplauda cativa fosti campioni mondiali cu inceput de burta si chelie, ce s-ar intampla daca in Banat ar poposi actualele staruri ale nationalei "cariocas", in frunte cu Ronaldinho, Ronaldo, Adriano si Robinho? Un calcul sumar demonstreaza ca numai din vanzarea de bilete s-ar incasa aproximativ 400.000 de dolari. Daca la aceasta suma se adauga banii care ar putea fi incasati din drepturile TV, sponsorizari (publicitatea pe stadion si in afara arenei) si materiale promotionale, atunci milionul de dolari cerut de brazilieni pentru a juca in Romania ar putea fi acoperit fara probleme.

Citeste si:

"In acest moment, Federatia Romana de Fotbal nu poate sa asigure bugetul necesar organizarii unui meci amical cu o superputere din fotbal. Nu sunt bani si nu avem nici infrastructura. In plus, nici nu avem garantii ca ne putem acoperi cheltuielile. Noi suntem gata sa colaboram cu orice firma capabila sa faca acest lucru. Sa faca Bogdan Enoiu, ca se pricepe (n.r. - organizatorul "Galei Hagi" si al turneului de tenis Open Romania)", ne-a declarat ieri Cristian Bivolaru, secretar-general adjunct al FRF si sef al Departamentului international.

Cu Germania, profit de 120.000 de euro

Fiindca a incheiat un contract dezavantajos cu TVR (1,2 milioane de dolari pe doi ani), post care detine drepturile de transmisie a partidelor echipei nationale, FRF nu poate negocia revanzarea imaginilor pentru o eventuala partida cu Brazilia.

Bivolaru a purtat o corespondenta cu firma Derball, care a propus sa aduca Brazilia gratis la Bucuresti, cu conditia sa i se cedeze toate drepturile. Mai mult, in urma acestei intelegeri, FRF urma sa primeasca o suma consistenta, de cateva sute de mii de euro. Incredibil, romanii n-au putut indeplini o conditie elementara pentru o nationala care a fost, la un moment dat, in primele cinci puteri mondiale: nu are un stadion de 50.000 de locuri, fiindca "Nationalul" se afla de trei ani in renovare.

Ultimul amical puternic sustinut de tricolori a fost cel cu Germania, in aprilie 2004. Nici aceasta partida nu poate fi trecuta ca fiind organizata de Sandu si colaboratorii sai, nemtii fiind adusi la Bucuresti de Infront, firma careia FRF i-a cedat drepturile TV si publicitatea. In urma meciului disputat in Giulesti, contul federatiei romane a crescut cu 120.000 de euro, suma provenita din vanzarea biletelor.

Cum au procedat ungurii

Maghiarii au raspuns favorabil la initiativa firmei Derball, care le-a propus aducerea Braziliei, gratis, la Budapesta, si s-au pus pe treaba. Potrivit lui Cristi Bivolaru, organizatorii au vandut 50.000 de bilete la un pret mediu de 50 de euro si alte 15.000 de tichete de cate 10 euro, la antrenament. Asadar, numai din bilete au scos de doua ori si jumatate suma investita in aducerea selectionatei Braziliei. In plus, din drepturile TV, din reclama de pe stadion si din comercializarea materialelor promotionale (un stegulet a costat 8 euro) s-au mai strans doua milioane de euro. Din suma totala de peste 4,5 milioane de euro, care a intrat in conturile firmei Derball, federatia maghiara a primit un bonus de 500.000 de euro.

Conditiile brazilienilor

Conform corespondentei intre forurile fotbalistice din Romania si Brazilia, sud-americanii au solicitat un milion de dolari. In plus, FRF trebuia sa asigure: 18 bilete de avion dus-intors la "business class" intre Brazilia si Paris, 20 de bilete dus-intors "business class" intre orasele europene si Paris pentru jucatorii rezidenti pe continent. Sud-americanii solicitau 23 de camere single, 15 duble si doua apartamente la un hotel de 5 stele, o sala privata de masa, una de conferinte si una de distractii. FRF urma sa detina drepturile TV pentru intreaga lume, cu exceptia Braziliei. Romanii aveau dreptul si asupra panourilor publicitare din jurul terenului, iar federatia braziliana avea posibilitatea sa-si expuna sponsorii la antrenamentul oficial. Oficialii "cariocas" se angajau in acest contract sa aduca in Romania toate starurile, mai putin fotbalistii accidentati in acel moment. Transferul banilor si aranjamentele urmau sa fie intermediate prin firma Derball.