Noul drum national, DN66A, va lega orasul Uricani din sudul Transilvaniei de Baile Herculane. Pentru asta insa, constructia va trece prin Parcul National Retezat, rezervatie naturala (38.000 hectare) inca din 1935, si se va indreapta spre Parcul National Domoglet - Valea Cernei, noteaza BusinessWeek.

Sustinatorii constructiei sunt de parere ca acest proiect va contribui la sporirea turismului dar si la cresterea economica a zonei, aflata intr-o sitatie critica din acest punct de vedere. "Drumul va fi construit pentru a ajuta la dezvoltarea turismului, acest lucru fiind o sansa extrem de importanta pentru noi", a declarat Danut Odagiu Buhaescu, primarul Uricani, oras cu o populatie de 10.000 de locuitori.

Nu de aceeasi parere sunt insa si aparatorii mediului inconjurator, care considera ca, prin autorizarea constructiei, Guvernul incalca propriile legi de mediu, care interzic constructiile de amploare in zonele protejate prin lege.

Acestia sustin ca proiectul a fost pus in aplicare in mod ilegal, fara a avea autorizatiile de mediu corespunzatoare si nici aprobarea planului urbanistic. Intre 2000 si 2007, lucrarile au fost oprite in urma protestului Garzii Nationale pentru Mediu, care a acuzat lipsa acestor autorizatii. Si conducerea Parcului National Retezat a impus sanctiuni firmelor de constructii care au derulat lucrari in zonele protejate fara autorizatie. Comisia Europeana si-a exprimat de asemenea preocuparea vis-a-vis de construirea drumului DN66A in mod ilegal, intrucat atat Parcul National Retezat, cat si Domoglet-Valea Cernei, apar pe lista zonelor protejate prin lege, intocmita de ONG-ul Natura 2000.

Citeste si:

Desi se fac in continuare presiuni asupra programului, Presedintele Traian Basescu, sustinator convins al ideii, ramane pe pozitii in ceea ce priveste derularea proiectului. Constructia a inceput pe cand acesta era Ministru al Transporturilor, iar de cand a devenit presedinte, Basescu pune criticile aduse constructiei pe seama "adversarilor politici", care vor sa saboteze proiectul.

Conform activistilor pentru protectia mediului, drumul ar putea distruge unul dintre ultimele "colturi de rai" naturale, inca intacte. In ciuda posibilelor beneficii economice, ecologistii se mai tem ca proiectul va distruge frumusetea naturala specifica zonei, si, mai mult decat atat, va provoca perturbarea ecosistemului.

Locuitorii din imprejurimile Muntilor Retezat sunt si ei de partea naturii. Marcel, 60 de ani, locuieste de-o viata in aceasta zona. El cunoaste si iubeste regiunea Carpatilor mai mult decat orice. Dar dupa multi ani de liniste, este ingrijorat ca zona in care padurile au fost defrisate va fi invadata de oameni si masini. Padurarul este deja martor la grupurile tot mai numeroase de oameni ce se aduna la poalele muntelui si fac gratare cu muzica data la maximum sau chiar curse de masini.

"Este bine ca oamenii nu au ajuns inca pana aici; unde sunt oameni, pasarile nu mai canta, iar natura moare", a mai spus acesta, privind nostalgic la ceea ce se intampla de pe una din crestele Retezatului.