Volumul a fost publicat pentru prima data in urma cu 44 de ani, iar ideile scriitorului au fost criticate la acel moment din cauza atitudinii studiului fata de reactiile inadecvate cu privire la fenomenul masificarii.
"Apocaliptici si integrati" se prezinta ca o radiografie exacta a culturii ultimelor decenii.

La momentul publicarii, insa, o buna parte a criticii nu a sesizat tonul profetic al scrierilor lui Eco, atacind deseori virulent ideile cuprinse in volum. Studiile reusesc sa explice tendintele dominante ale culturii de masa care incepea sa devina preponderenta la nivelul mentalitatii colective.

Potrivit scriitorului, aceasta carte i-a deschis definitiv calea catre studiile semiotice.

Citeste si:

"Cultura de masa si 'niveluri' de cultura", "Structura prostului gust", "Lectura din Steve Canyon", "Mitul lui Superman", "Cintecul de consum", "Muzica si masina", "Muzica, radioul si televiziunea" sint doar citeva dintre reperele de la care pleaca studiile lui Umberto Eco.

"Cultura de masa si 'niveluri' de cultura" ofera o trecere in revista a pozitiilor critice fata de subiectul in discutie. Cel de al doilea capitol, "Structura prostului gust", elaboreaza un instrument critic pentru a defini in termeni structurali valoarea estetica a mesajelor elaborate pentru un public mediu. "Lectura din Steve Canyon" ofera un exemplu de recurgere la experienta directa: din lectura unei pagini de benzi desenate deriva o lista de probleme care implica tot domeniul mijloacelor de masa, ducind la o definire a tipurilor de cercetare posibile.

A doua sectiune a volumului se ocupa de "personaje" ca modele de comportament, iar a treia sectiune contine discutii despre probleme ce privesc elementele vizuale si sonore ale civilizatiei noastre.
Ultima sectiune aduna scrieri ocazionale, articole aparute in cotidiene si in reviste, in care opozitia dintre apocaliptici si integrati este repropusa la nivel intuitiv si polemic.