Social 1 August 2008 00:28
Marile edituri din Romania, precum Humanitas si Polirom, primesc anual in jur de 500 de manuscrise, dintre care intre 1% si 2% ajung la tipar, insa cei cativa debutanti atrag eforturi sporite de promovare pentru a fi impusi pe piata de carte.

"La Humanitas primim in jur de 400-500 de manuscrise pe an. In 95% din cazuri, de la prima fila, raspunsul este nu. Din celelate 5%, citesti 3%, pe care le refuzi, si restul de 2% biruie sa ajunga la tipar", spune directorul Editurii Humanitas, Lidia Bodea.

"Nu cred ca Humanitas e un caz special. Am vorbit cu un director de la Gallimard, care face treaba asta de 30 de ani, timp in care a aprobat spre tiparire 10-15 manuscrise ale unor debutanti si i s-a parut prea mult", a adaugat Lidia Bodea.

"Saptamanal, primim la redactie in jur de 10 manuscrise. Predomina poezia, dar, in ultima vreme s-au inmultit romanele si proza scurta. Multe nu sunt definitivate, se trimit pentru a fi evaluate, in vederea continuarii". (Madalina Ghiu, redactor-sef al Editurii Cartea Romaneasca)
"Nu ne propunem sa publicam in mod special debutanti. Deciziile se iau in functie de valoarea unei carti. Oricum, in medie, pana acum am publicat in jur de 4-5 carti de debut pe an", spune Lucian Dan Teodorovici, coordonatorul colectiei "Ego Proza" a Editurii Polirom.

Editura Cartea Romaneasca, la care ajung in fiecare saptamana in jur de 10 manuscrise, organizeaza un concurs de debut anual. "In urma jurizarii, cel putin doi castigatori - poezie si proza - debuteaza. Exista si sectiunile: teatru si eseu, dar in ultimii ani nu am avut castigatori", spune Madalina Ghiu, redactor-sef al Editurii Cartea Romaneasca.

De asemenea, castigatorii concursului de manuscrise organizat anual de Uniunea Scriitorilor pentru tinerii sub 35 de ani sunt publicati de Editura Cartea Romaneasca.

In ceea ce priveste genurile abordate de scriitorii amatori care isi trimit lucrarile la edituri, redactorul-sef al Editurii Cartea Romaneasca spune ca predomina poezia, desi in ultima vreme s-au inmultit romanele si proza scurta, in timp ce directorul Humanitas, editura care nu publica decat poeziile unor autori romani consacrati, precizeaza ca predomina "o proza foarte autobiografica, care nu reuseste sa construiasca propriu-zis o lume". "Autorii (acestui tip de proza n.r.) sunt de multe ori foarte tineri, ceea ce nu ii avantajeaza, pentru ca, chiar daca au experiente, nu au experienta necesara", spune Lidia Bodea. Se primesc si multe memorii si jurnale, si mai putin eseu sau carte didactica, mai precizeaza directorul Editurii Humanitas.

Decizia publicarii unui debutant se ia de multe ori in urma cosultarii unor critici din afara edturii. Potrivit lui Teodorovici, la Polirom fiecare manuscris ajunge la minimum doi referenti, care nu stiu numele autorului respectivei carti. Referentii noteaza manuscrisul si-l insotesc cu un scurt referat, apoi, in functie de respectivele referate, coordonatorul colectiei "Ego Proza", in care sunt incluse debuturile, prezinta cartea consiliului editorial, unde se ia decizia finala.

In cazul debuturilor, cu cateva exceptii, nu se poate vorbi de vanzari spectaculoase sau neasteptat de bune. "Daca un debutant ajunge la tirajul mediu de 2.000-2.200 de exemplare, este deja un scriitor realizat", apreciaza Lidia Bodea. "Stachetele initiale in ceea ce priveste tirajul se ating in majoritatea cazurilor, iar reeditarile nu intarzie sa apara", spune si Dan Daia, redactor de promovare al Editurii Polirom.

Odata alese spre publicare lucrarile de debut ale unor scriitori, apare problema impunerii acestora pe piata de carte. "Publicul are o reticenta in fata debutului, insa dublata de curiozitate", spune Lidia Bodea. Directorul Humanitas spune ca, in promovarea debuturilor, se va insista pe calitatile operei, si, daca este cazul, va fi accentuat un element senzational din CV-ul debutantului.

Comentariul favorabil al unor critici de renume despre carte ii vor creste acesteia potentialul de captare a atentiei si vandabilitate. "Am incercat sa avem parerea a 3-4 critici, carora incercam sa le starnim interesul pentru lucrare inainte ca aceasta sa iasa din tipar", precizeaza Lidia Bodea.

"Din pespectiva promovarii, este de la sine inteles ca eforturile sunt mult mai mari in cazul debutantilor: trebuie sa convingem ca, in alegerea facuta, editura a folosit in exclusivitate criteriul valoare. Concurenta este acerba si nu ne permitem sa facem rabat de la calitate", spune Dan Daia.

Insa numele celui care debuteaza ca scriitor poate fi deja un brand, ceea ce inlesneste munca de promovare facuta de editura. "Dar pe termen scurt", atrage atentia Daia. "In final, tot la calitate ajungem: brandul poate atrage pentru o perioada limitata. O editura care se respecta mizeaza pe o receptare de lunga durata", precizeaza acesta.

Potrivit editorilor, cele mai multe debuturi reprezinta pariuri castigate si unele chiar surprize placute. Lidia Bodea l-a amintit in acest sens pe Nicolae Strambeanu, care a publicat la Humanitas romanul de debut "Evanghelia dupa Arana", in 2004, volumul de proza "Scrisoarea pe care nu o vei citi niciodata" in 2006 si anul acesta "Turnul de apa".

La capitolul debutanti de succes, Humanitas ii mai are in portofoliu si pe Anca Maria Mosora, cu volumul de proza de debut "Arhanghelii nu mor", din 2006, si "Reality Game Show" (2007), care este cerut pentru traducere in Italia si Cehia, dar si pe Salex Iatma care scria "Afara nu e nici un anotimp" inainte de a sustine bacalaureatul, iar cartea a fost publicata la Humanitas, in 2007, la recomandarea lui Florin Zamfirescu.

O carte care ofera o abordare antropologica asupra modei "Paris elegant, Teheran incitant", de Alexandru Balasescu, si romanul lui Adrian Chivu, "Caiet de desen" se numara prin debuturile de succes din acest an la Curtea Veche, beneficiind de lansari individuale la Bookfest. Adrian Chivu a fost chiar promovat printr-o campanie outdoor, in timp ce pentru cartea lui Balasescu, vor fi gandite lansari speciale prin evenimente neconventionale, pentru ca subiectul se preteaza la o anumita stralucire, spune responsabila de comunicare a Editurii Curtea Veche, Alina Dolea.

In plus, cartea lui Alexandru Balasescu, ce pune in legatura moda cu alte aspecte culturale si sociale, va fi inclusa intr-o noua colectie a editurii, "Urban", care va fi lansata la toamna si va fi dedicata debuturilor, subiectelor de actualitate sau unor texte deosebite de pe bloguri, mai spune reprezentanta editurii.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.