Acum, ei vor sa schimbe din temelii sistemul si lupta cu casele de productie pentru schimbarea contractelor, fie pentru un film, fie pentru o reclama publicitara.

Artisii si actorii fara contract permanent spun ca in momentul in care accepta sa joace un rol intr-un film sau sa filmeze la o reclama sunt obligati de casele de productie sa cesioneze, prin semnatura, drepturile de autor adica sa renunte definitiv la drepturile banesti in urma difuzarii productiei realizate.
Astfel ei primesc doar plata pe munca efectiva. O astfel de obligatie este abuziva, spun ei, dar casele de productie o mentin speculand faptul ca actorii sau artistii n-au prea multe alternative.

"Ne cedam drepturile de autor de foame", spune tanarul actor Calin Puia.

"Exprimarea nu este deloc exagerata", adauga si Cristian Prisecaru, presedintele executiv al Sindicatului Profesionistilor din Industria de Divertisment.

Reprezentantii caselor de productie recunosc ca actorii trebuie sa semenze pentru cesionarea dreptului de autor. Spun insa, ca acest lucru e necesar si nu se intampla numai in Romania.

Ada Solomon care detine casa de productie High Film spune ca actorilor le revine cota parte din drepturile de autor de la televiziuni de pilda, asa cum se intampla si in cazul cantaretilor insa acest lucru nu se intampla pentru ca nu cunosc legislatia si nu se inscriu in organismele de gestiune a drepturilor.
Sindicatul Profesionistilor din Industria de Divertisment vrea insa modificarea contractelor, astfel incat acestea sa nu mai oblige actorul la compromisuri.

Modificarile se impun, mai spun reprezentantii sindicatului si pentru ca obligarea caselor de productie de a intocmi polite de asigurare pentru cascadori.

Acestia, pe langa faptul ca sunt de asemnea, obligati sa semneze pentru cedarea dreptului de autor mai sunt obligati - dupa cum spune Stefan Solcan reprezentantul departamentului de cascadori din cadrul sindicatului ARTIS - si sa semneze ca isi asuma riscurile pentru executarea cascadoriei, casele de productie neincheind nici o asigurare medicala sau de viata.

Citeste si:

Cascadorii spun ca in lipsa unor echipamente adecvate, accidentele pe platourile de filmare s-au inmultit si nu sunt considerate nici macar accidente de munca.

Cascadorul odata accidentat, producatorul il inlocuieste deci isi pierde si contractul pentru ca nu mai poate lucra, asigurarea nu i-o plateste nimeni si nici nu are posibilitatea de a-si plati o pensie facultativa.

Un exemplu elocvent in acest sens ar fi cazul filmului Barbarosa - coproductie cu Rutger Hauer - cu un bilant tragic: mai multi oameni accidentati, unul chiar grav, operat, cu tije, suruburi si placa de titan la un picior.

Casa de productie Castel Film nu a incheiat nici o polita de asigurare iar cascadorul este in pericol de a nu-si mai putea face meseria niciodata.

Cristian Prisecaru mai spune si ca probleme mari sunt cu plata actorilor prestatori.

In momentul de fata, circa 80 la suta din creatiile cinematografice sunt realizate de producatori straini.
Acestia vin cu bani din afara si platesc actorul sau artisul din Romania cu sume derizorii.

Nu a fost data o cifra exacta, s-a mentionat doar ca ar fi vorba de o suma de 5 pana la 8 ori mai mici decat este platit un actor din strainatate, pentru o prestatie similara.