Si daca nu ne credeti pe cuvint, un sondaj recent al Institutului National pentru Studii de Opinie si Marketing vine sa intareasca faptul ca romanii contrazic prin declaratii, macar partial, perceptia de popor evlavios prin excelenta. Studiul a fost realizat in perioada 12-17 aprilie a.c. pe un esantion de 1.668 de persoane. 34% dintre persoanele intervievate declara ca merg la biserica "din an in Paste", cu 10 procente mai putin sustin ca fac acest lucru "in fiecare luna". Dintre respondentii sondajului de opinie, doar 3% afirma ca nu merg deloc la biserica. Peste 76% au declarat ca merg la Inviere.

Credinta pe ultima suta de metri

Oamenii vor sa recupereze viata spirituala de care s-au lipsit tot timpul anului si o fac intr-o maniera stingace. "Omul modern, aflat departe de viata liturgica, se comporta de multe ori in aceste momente nefiresc, neadecvat. Crestinul din 'an in Paste>> nu intelege ritualul, limbajul si semnificatiile liturgice, nu stie cum sa se integreze in acest timp si spatiu sacru", afirma preotul Laurentiu Dumitru. Multi crestini isi aprind luminarea in noaptea de Inviere de la bricheta, apoi impart lumina si amicilor. Altii pun accent pe lumina luminarii aduse acasa si nu pe lumina credintei, care ar trebui sa salasluiasca in sufletele noastre, lumina simbolizata de cea a luminarii. Astfel, gesturi religioase iau semnificatia superstitiilor, a talismanelor.

Citeste si:

"Acestia simt un oarecare entuziasm, insa ramin aproape neschimbati de evenimentul pascal, percepindu-l ca pe un weekend fastuos", explica in continuare parintele Dumitru. Insa tot el ii scuza: "Acesti crestini nepracticanti, in marea lor majoritate pionerii anilor ’80, au o oarecare scuza sau justificare: ei nu au avut sansa de a afla despre Hristos de pe bancile scolii". Nu-i iarta insa pe cei mai tineri, care cred ca, daca e sarbatoare, e musai prilej de distractie, de chef. Noaptea de Inviere sau Deniile reprezinta pentru cei mai multi dintre tineri o birfa mica in noapte, la coltul bisericii sau, mai rau, un prilej de bautura. "Sint sarbatori ale bucuriei si sarbatori ale tristetii", explica parintele Dumitru. "Perioada Patimilor nu poate fi prilej de bucurie si distractie. Cheful din preajma bisericilor este bun, reconfortant, dar nu in Sfinta si Marea Vineri, cind ducem spre mormint pe Domnul".

Luminarea aprinsa, simbolul Invierii

In noaptea de Inviere, fiecare credincios poarta in mina o luminare aprinsa din lumina adusa de preot de pe masa Sfintului Altar. Aceasta luminare este simbolul Invierii, al biruintei vietii asupra mortii si a luminii lui Hristos asupra intunericului Pacatului. Multi pastreaza restul de luminare nearsa dupa slujba si o aprind in cursul anului, cind au un mare necaz.