Raportul mai arata ca, din 2000 pana in prezent, statele membre au inregistrat progrese constante, dar slabe, in imbunatatirea sistemului de invatamant. Indicatorii in baza carora s-au tras concluziile sunt absolvirea de studii universitare, renuntarea timpurie la scoala (s-a luat in considerare populatia intre 18 si 24 de ani), nivelul de intelegere si interpretare a textelor citite, numarul absolventilor de matematica, stiinta si tehnologie, precum si participarea adultilor la activitati de invatare pe parcursul vietii.

La nivelul anului 2008, alt stat membru cu un nivel scazut de intelegere a textelor lecturate este Bulgaria, cu 51,1 din populatie avand probleme la acest capitol, in timp ce performerii sunt Finlanda, Irlanda si Estonia, in care procentul celor care nu pot intelege si interpreta ceea ce citesc este situat intre 4,8 si 14 la suta.

La nivelul intregii Uniuni Europene, procentul populatiei cu probleme de intelegere a crescut de la 21 la suta, in 2000, la 24 la suta, in 2008.

Romania inregistreaza performante scazute si in privinta participarii adultilor la cursuri de invatare permanente, fiind pe pozitia secunda la acest capitol, dupa Bulgaria. Rezultate bune la acest indicator sunt in Suedia, Danemarca si Marea Britanie. In UE, media adultilor care recurg la invatare activa de-alungul vietii este, in prezent, de 9,7 la suta, in crestere de la 7,1 la suta in 2000.

Citeste si:

In ce priveste numarul celor care renunta de timpuriu la scoala, pe primele pozitii se afla Malta si Portugalia, iar cei mai multi tineri interesati de continuarea studiilor sunt in Cehia, Polonia si Slovacia. La nivelul spatiului UE, procentul tinerilor care renunta devreme la educatie a scazut de la 17,6 la suta, in 2000, la 14,8 la suta, in 2008.

In anul 2000, din totalul tinerilor intre 20 si 24 de ani din statele membre, 76,6 la suta au absolvit studii superioare, procentul care a urcat, in prezent, pana la 78,1 la suta.

Ultimul criteriu luat in considerare in acest raport al Comisiei Europene s-a referit la numarul de absolventi de matematica, stiinta si tehnologie, remarcandu-se o apreciere de 29 la suta la nivelul UE, in 2008, fata de 2000. Performante deosebite au fost inregistrate in Polonia, in timp ce Belgia si Slovenia au avut rezultate scazute din acest punct de vedere.