Imagini dure, unele chiar socante, vor fi imprimate, incepand cu 1 iulie, pe fiecare pachet de tigari pregatit pentru vanzare. Acestea vor fi insotite de un text de tipul „Fumatul poate provoca o moarte lenta si dureroasa“, menit sa-i convinga pe fumatori sa renunte la viciul lor.

1 iulie este termenul de cand incepe tiparirea noilor pachete de tigari. Acestea vor ajunge insa la consumatori intr-un interval cuprins intre doua si patru saptamani, dupa cum estimeaza reprezentantii marilor companii produca toare de tigarete din Romania.

Totusi, „actualele pachete, fara pictograme, produse sau importate si puse pe piata inainte de 1 iulie 2008, pot fi vandute inca un an, pana la 1 iulie 2009“, precizeaza Gilda Lazar, director corporate affairs la JTI Romania. Cele 14 imagini au fost selectate in toamna anului trecut de autoritatile romane din cele 40 transmise de Comisia Europeana in acest sens.

Imagini dure pe fundal negru
Unii producatori de tigarete au demarat deja campanii de informare privind schimbarile ce vor avea loc incepand cu luna viitoare. JTI va desfasura o campanie de informare in presa, la punctele de vanzare si pe site-urile www.pictograma.ro si www.phwpictograme.ro, care vor fi active la inceputul saptamanii viitoare.

Citeste si:

Cele 14 imagini, unele dintre ele fiind chiar terifiante, vor fi insotite, pe spatele pachetelor, de vechile avertismente cunoscute deja de fumatori. Totusi, avertismentele care vor insoti pictogramele vor fi mai mari decat cele actuale si vor atrage atentia datorita chenarului si chiar a fundalului negru.

Pictogramele nu scumpesc tigarile
Pentru companiile romanesti producatoare de tigarete, aceste modificari impuse de Ministerul Sanatatii inseamna o suma de circa 4 milioane de euro, potrivit estimarilor Gildei Lazar, director corporate affairs la Japan Tobacco International (JTI) Romania. JTI a investit in realizarea noilor pachete de tigari dupa normele impuse de Uniunea Europeana circa un milion de dolari (aproape 646.000 de euro), in timp ce pe cei de la British American Tobacco (BAT) schimbarile i-au costat circa 800.000 de lire sterline (peste un milion de euro).

Insa nici JTI si nici British American Tobacco (BAT) Romania nu vor pune costurile aferente noilor pachete de tigari in carca fumatorilor romani. „Costurile au fost planificate din vreme si vor fi amortizate fara a se reflecta neaparat in pretul final“, ne-a declarat Gilda Lazar. Cu toate ca piata este dominata in mare parte de cei trei mari jucatori, BAT, JTI si Philip Morris, exista si cativa mici producatori pentru care aceste costuri sunt foarte mari.