Un parbriz spart zilnic, citeva geamuri laterale si cite o statie vandalizata. Sint semnele de buna purtare ale bucurestenilor fata de bunurile comunitare, adica mijloacele de transport in comun.

Autobuzul 133, seara pe la 17.00, pe strada Nerva Traian, aproape in buricul Capitalei. Atmosfera ca-n filmele cu gangsteri: pasageri culcati la podea, cu miinile pe cap, de frica cioburilor care cad din geamurile sparte de bitele unor descreierati. Autobuzul e inconjurat si "batut" de niste pusti teribil de suparati ca soferul RATB nu le-a eliberat strada pentru masina lor de fite. Incidentul i-a panicat pe pasageri, dar a trecut aproape neobservat la baza Regiei Autonome de Transport Bucuresti. "Cind esti la prima intimplare de genul asta, o traiesti cu intensitate mai mare. O lovitura de bita in tabla masinii se resimte inspaimintator in interior, insa soferii nostri deja sint obisnuiti cu comportamentul violent din trafic al unor baieti de bani gata, care fac parada cu masinile lor scumpe cumparate de parinti si cred ca toata strada e a lor", traduce faptele directorul RATB, Gheorghe Aron.

Microbisti, deci violenti

Dusmania pe autobuze sau pe tramvaie nu este apanajul Ferentarilor sau al Colentinei, cum am fi tentati sa credem, desi cele mai multe incidente sint raportate in fiefurile gastilor de cartier din Giulesti, Calea Rahovei, Str. Zetarilor, Calea Ferentari, dar si din Colentina, Pantelimon si Gara de Nord si la capetele de linii: Cartier 16 Februarie, Helitube, Pipera, Complex RATB Titan, CFR Progresul, Romprim, Piata Presei Libere, ca sa citam din raportul tematic al RATB.

Directorul Aron se teme cel mai mult de efectele meciurilor de fotbal asupra parcului auto al regiei. "Daca e meci, ne asteptam la ce e mai rau pe tramvaiele sau pe autobuzele care circula in zona stadionului. Dupa cum, intotdeauna, cind se urca intr-o masina o gasca de baieti teribili este imposibil sa nu lase si ceva in urma", recunoaste, resemnat, Gheorghe Aron. Numai in 2004, pagubele facute de microbisti au fost de peste 19 milioane de lei. Per total, regia inregistreaza anual o gaura de 3,2 miliarde de lei, ca semn de "pretuire" din partea calatorilor cu energie neconsumata.

Rute de evitat

Pagubele sint recuperate extrem de rar (sub 5% dintre cazuri), pentru ca incidentele ramin cu autori necunoscuti, chiar daca soferii RATB bat drumurile sectiilor de politie si dau cu semnatura pe sute de declaratii, in care recunosc de multe ori si faptasii. Adevarul este ca sint fericiti ca scapa doar cu un geam spart sau cu o tabla indoita si ceva scaune rupte, si nu incaseaza si ceva pumni la cap de linie. Traseele pe care ar trebui sa va asteptati la surprize in timpul calatoriei sint: 8, 12, 15, 16, 32, 34, 41 - la tramvaie; 66, 76, 86, 97 - la troleibuze, si 139, 164, 407, 460 - la autobuze. Vestea buna e ca anul trecut numarul actelor de vandalism a scazut la 2.515, fata de 3.043 cite au fost in 2003, adica pasagerii au distrus numai 1.157 de geamuri, 301 de parbrize si 265 de peroane pentru calatori din statiile RATB.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.