Mohammad Munaf, ghidul celor trei jurnalisti romani rapiti in Irak si prietenul lui Omar Hayssam, a fost implicat in una dintre cele mai dubioase afaceri incheiate de falimentarul combinat Nitramonia Fagaras, relateaza cotidianul brasovean "Transilvania Expres" . Este vorba despre disparitia, in urma cu patru ani, a unui vas incarcat cu 2.000 de tone de azotat de amoniu poros, produs la combinatul chimic din judetul Brasov. Exista indicii ca substanta exploziva ar fi ajuns in miinile teroristilor din Orientul Mijlociu. Azotatul de amoniu este un explozibil puternic, folosit foarte des in atentatele cu masini-capcana.

Nava disparuta in 2001 cu marfa de la Nitramonia se numea "Red Sky". Surse judiciare declara ca pe vapor se afla si o importanta cantitate de cherestea provenita de la una dintre firmele din Moldova ale lui Mohammad Munaf. Aceleasi surse sustin chiar ca in spatele disparitiei navei s-ar afla chiar Munaf. Atit Mohammad Munaf, cit si patronul acestuia, Omar Mohamad (fratele lui Omar Hayssam, arestat si cercetat in cazul ziaristilor rapiti), au cistigat bani frumosi din afacerile cu cherestea desfasurate in judetul Bacau.

Contract dubios

Ce s-a intimplat insa cu cele 2.000 de tone de azotat poros produs la Nitramonia? Potrivit unor dezvaluiri ale ziarului "Independentul" din Constanta marfa a fost incarcata pe nava "Red Sky", sub pavilion bolivian, in august 2001. Transportul trebuia sa ajunga in portul Nouadhibou - Mauritania, incarcatura urmind sa fie folosita ca explozibil in extractiile miniere din aceasta tara. Valoarea transportului a fost estimata la aproximativ 500.000 de dolari, iar beneficiarul urma sa achite suma la primire. Societe Nationelle Industrielle et Miniere (SNIM) Mauritania era un vechi client al combinatului chimic de la Fagaras.

Transportul din 2001 catre Mauritania, a carui disparitie este pusa pe seama lui Mohammad Munaf, a fost insa diferit de cele precedente. Intr-un mod cel putin ciudat, Nitramonia si-a asumat toate riscurile cu acest transport, in contract nefiind prevazuta vreo masura de siguranta pentru incasarea banilor. Nava pe care Nitramonia Fagaras a ales-o pentru transportarea explozibilului a fost "Red Sky", un soi de cosciug plutitor inregistrat in Bolivia, fabricat in anul 1966.

Intilniri de taina cu lideri irakieni

Conform Autoritatii Navale Romane, la intrarea in tara noastra nava nu a fost controlata. Ea a plecat din Portul Constanta pe 22 august 2001, avind toate certificatele in regula, eliberate de autoritatile portuare.
Allianz Tiriac a refuzat chiar sa asigure transportul de nitrat de amoniu poros din luna august 2001.
Pe linga toate acestea, exista dovezi ca reprezentanti ai Nitramonia au avut intilniri de taina cu lideri irakieni. Sectia Dobrogea a SRI, prin fostul comandant Jenica Hogas, a confirmat ca exista informatii conform carora o delegatie de la combinatul fagarasean ar fi intreprins, inainte de declansarea Razboiului din Golf, o vizita in Irak.

Apare si Zureigat


Un alt personaj despre care s-a vorbit in cazul jurnalistilor romani rapiti este iordanianul Mahmoud Zureigat. Pe data de 30 martie, un palestinian pe nume Sani Quffa, din Craiova, a primit un SMS din Amman care se referea la ziaristii tinuti ostatici. Mesajul venea de la un anume Mahmoud Zureigat, cetatean iordanian. "Am rezolvat problema ale ziaristi lor". Iordanianul a vorbit si cu reprezentantii de la Prima TV si le-a spus ca este posibil sa-i recupereze pe ziaristi fara ajutor guvernamental, cu implicarea unor familii bogate de iordanieni care au vorbit deja in Irak. "Transilvania Expres" a aflat ca si Mahmoud Zureigat s-a aflat printre cei care au prejudiciat Combinatul Chimic de la Fagaras. Conform dosarului penal, Zureigat a fabricat documente "oficiale" - extrase de carte funciara "eliberate" de Judecatoria Craiova - din care rezulta ca ferma sa de la Pielesti, ipotecata pentru un imprumut, n-ar fi grevata de vreo sarcina. Garantind cu aceste documente falsificate, a achizitionat de la Nitramonia Fagaras azotat de amoniu poros (!!!) in valoare de aproximativ sapte miliarde de lei, pe care l-a revindut, "uitind" sa-l mai achite. Trimis in judecata si chiar arestat pentru o scurta perioada in 2003, Zureigat a reusit sa paraseasca Romania, desi era dat in consemn la frontiera.

Citeste si:

In martie 2003 a urmat o privatizare cu cintec a combinatului. Presedintele Fletcher Group LLC, care a cumparat pachetul majoritar de la Nitramonia, turcul de origine kurda Fatih Keser, s-a aflat in mijlocul mai multor scandaluri. Anul acesta el a fost condamnat de Tribunalul Bucuresti la 15 ani de puscarie si la expulzarea din Romania pentru implicarea in mai multe afaceri dubioase.
Deputatul Metin Cerchez: "In spatele transporturilor deturnate stau cetateni romani de origine araba". Surse din Portul Constanta ne-au declarat ca, potrivit cercetarilor serviciilor speciale, nava "Red Sky" incarcata cu azotat de amoniu ar fi fost deturnata in insulele grecesti de Mohammad Munaf, mina dreapta a lui Hayssam. Din verificari a reiesit ca o persoana de origine araba a oprit nava in insulele grecesti, i-a schimbat numele in "Gold One" si a indreptat-o spre Siria, la Tartouse sau Latakia. De atunci i s-a pierdut urma.

Fostul deputat de Constanta Metin Cerchez ne-a declarat ca importante cantitati de azotat de amoniu de la Nitramonia Fagaras, fabrica preluata ulterior de cetateanul de origine kurda Fatih Kesser, au iesit din tara avind ca destinatie tari arabe. Cerchez sustine ca are dovezi despre legaturile de prietenie dintre Fatih Kesser si cunoscuti oameni de afaceri arabi, printre care si Omar Hayssam. Metin Cerchez mai spune ca toate aceste lucruri erau cunoscute de Ioan Talpes, fost sef al Administratiei Prezidentiale pe vremea lui Ion Iliescu. (Feri Predescu)

Azotatul face ravagii

Azotatul de amoniu se foloseste in agricultura, ca ingrasamint. In forma poroasa insa nu poate fi utilizat decit ca explozibil. Odata aprins, face ravagii.

Valuta nerepatriata

Combinatul Nitramonia a fost controlat permanent de Garda Financiara Brasov, incepind cu 2000. Cea mai ciudata constatare a fost ca directorii nu repatriau valuta obtinuta din vinzarea azotatului de amoniu poros.

Patru consilieri locali cer protectie

Patru consilieri locali din comuna suceveana Moldovita, care au sesizat prefectura cu privire la mai multe ilegalitati inregistrate la doua firme ale afaceristului Omar Hayssam, au cerut autoritatilor sa fie pusi sub protectie deoarece se tem pentru viata lor. Anuntul a fost facut ieri de prefectul de Suceava, Orest Onofrei, care a spus ca s-au demarat cercetari la cele doua societati controlate de Omar Hayssam, Best Wood SRL si Best Forest SRL. Printre acuzele aduse, cei patru consilieri vorbesc si despre privatizarea dubioasa a fabricii de cherestea din comuna lor, activele acesteia fiind cumparate, spun ei, la un pret subevaluat de cumnatul afaceristului sirian, Mihai Nasture.
Prefectul de Suceava a mai spus ca in sesizare se mai arata ca fabrica de cherestea a fost vinduta din 1999, de sase ori, intre firme din grupul de societati controlat de Omar Hayssam.