Social 22 Mai 2008 01:32
Charles Richter: Bucurestii, una dintre aglomerarile urbane cele mai expuse la cutremure
Prima cabina antiseismica proiectat sa reziste la orice cutremur, inventata de un roman, va fi testat in luna iunie, la demolarea prin implozie a unei cladiri din Romania, ea urmand sa fie comercializata atat in tara, in Statele Unite cat si in Japonia, relateaza NewsIn. Pretul unei cabine se situeaza, in functie de imbunatatiri, in jurul sumei de 4.000 de euro. Linia de productie va fi la noi in tara. Potrivit inginerului Nicolae Savin, "cabina este proiectata sa reziste la orice forta de compresiune, iar asta se va demonstra si la testul pe care il pregatim, cand vom plasa doua cabine la parterul si, respectiv, la ultimul etaj al unei cladiri inalte care va fi demolata prin implozie. Am mai testat-o si in anul 2005, cand un bloc de beton armat cu masa de 20 de tone, ridicat cu macaraua, a fost aruncat peste cabina si s-a facut praf la contactul cu aceasta". La testul programat in saptamanile urmatoare, in cele doua cabine vor fi plasate manechine si camere video, care sa demonstreze faptul ca, in urma unor socuri comparabile cu un cutremur de intensitate foarte mare, persoanele aflate in interiorul acestora nu au de suferit.

Inventata de inginerul Nicolae Savin in 2001, cabina antiseismica a fost brevetata ca inventie patru ani mai tarziu. In 2007, cabina a fost brevetata si in SUA, urmand sa fie recunoscuta ca inventie si in Japonia. Pretul unei cabine se situeaza, in functie de imbunatatiri, in jurul sumei de 4.000 de euro. Linia de productie, spune Nicolae Savin, va fi in Romania. Inventia inginerului roman consta intr-o cabina pentru doua persoane, care ocupa pe sol suprafata de trei metri patrati si are dimensiuni comparabile cu ale unui sifonier cu patru usi. Este construita din otel, iar "secretul" rezistentei la orice forta de compresiune este dat de forma sa in partea superioara, care imita un varf de lance. Datorita acestei forme, forta de compresiune se reduce de 1.000 de ori la impactul cu cabina. In plus, cabina este perfect amortizata pentru ca persoanele care se refugiaza in interiorul ei sa scape nevatamate in urma unor socuri foarte puternice sau a caderii de la inaltime. In interior se afla doua scaune securizate si mijloace de siguranta (centuri, casti de protectie, masti de gaze), cabina fiind prevazuta, de asemenea, cu sursa proprie de energie si cu trei surse de aer (aerisire naturala, rezervor de oxigen la mastile de protectie si furtun de presiune care poate aduce aer din exterior).


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.