Cei peste 2.500 de pasageri aflati la bordul unui luxos vas de croaziera au trait o noapte de cosmar dupa ce nava a fost lovita de un val urias, de peste 20 de metri inaltime, ivit din senin. Vasul "Norvegian Dawn", cu o lungime de 294 de metri, se intorcea la New York dupa o calatorie in insulele Bahamas la sfirsitul saptaminii trecute, cind s-a iscat o furtuna care a durat toata noaptea de vineri spre simbata. In zori, un perete de apa inalt de 21 de metri a izbit cu putere nava, aruncindu-i cit colo pe pasageri si punindu-i in stare de alerta maxima pe toti cei 1.100 de membri ai echipajului, printre care se numara si aproximativ 80 de angajati romani.

Valurile uriase au ajuns pina la etajul 10 al puntii, mai multe ferestre s-au spart, mobilele s-au rasturnat si 62 de cabine au fost inundate. Din fericire, nu s-au inregistrat victime, doar patru pasageri suferind rani usoare (contuzii si julituri). Oamenii erau insa atit de socati, incit, atunci cind vasul a oprit in Portul Charleston pentru reparatii, 300 de persoane au coborit, hotarite sa se intoarca la New York cu avionul.

"Norwegian Dawn" si-a continuat calatoria, restul de pasageri ajungind luni la New York, dupa o croaziera pe care jura ca nu o vor uita niciodata. De indata ce au pus piciorul pe pamint, oamenii au inceput sa povesteasca momentele de groaza prin care au trecut. Unii se aflau in sala de cazinou cind furtuna a inceput sa zguduie vasul. "Credeam ca asa nu o sa ne mai gindim la ce se petrece afara, mai ales atunci cind capitanul ne-a spus ca bautura este gratis toata noaptea", a relatat Bill Tesauro. El a povestit cum o zdruncinatura puternica i-a speriat foarte tare, astfel incit el si sotia au decis sa se retraga in cabina. "Un birou se misca dintr-o parte in alta in camera. O masa de sticla s-a spart", si-a amintit, ingrozita, Ellen Tesauro.

Trezita din somn de valul care a zguduit nava, Stacy Maryland a ramas fara cuvinte cind a vazut cum in jur pluteau reviste si pantofi. "Mi s-a parut ca aud clipocit de apa in apropiere, m-am trezit si am vazut ceva ireal", spune ea.

Misterul valurilor uriase

Citeste si:

Pina nu de mult, astfel de valuri gigantice, care insa nu au legatura cu tsunami, erau considerate o simpla legenda marinareasca, spune David Feit, de la Centrul american pentru Previziuni Oceanice. Insa, in ultimii ani, a precizat el, gratie tehnicii moderne, oamenii de stiinta au inceput sa observe valuri uriase, a caror origine ramine si azi un mister. "Imaginile luate prin satelit arata ca in trei saptamini se produc aproximativ zece astfel de valuri in toate oceanele lumii.

E o frecventa foarte redusa", a precizat Feit, afirmatie care nu e de natura sa-i consoleze pe pasagerii de pe "Norwegian Dawn". Cert este ca astfel de valuri uriase ciudate au mai afectat serios alte doua vase de pasageri. Toamna trecuta, ferestrele unui alt vas al aceleiasi companii, "Norwegian Majesty", au fost sparte de valuri, in apropiere de Boston, iar in februarie, nava "MV Explorer" a fost lovita de un alt val de 15 metri, in largul coastelor statului Alaska, doi membri ai echipajului fiind raniti. (Nadia Calin)

Romanii angajati pe vas sint majoritatea brasoveni

Reprezentantii firmei Job Selection Brasov, care recruteaza personal din Romania pentru compania Norwegian, au spus ieri ca inca nu aveau detalii despre romanii angajati pe vasul "Down". Directorul firmei, Carmen Szasz, ne-a asigurat insa ca, in cel mai scurt timp, se va lua legatura cu compania americana pentru a afla detalii. "Pe acel vas sint aproximativ 80 de angajati romani, majoritatea brasoveni. Cei mai multi dintre ei sint angajati in restaurant. In aceasta dupa-amiaza (n.r. - ieri dupa-amiaza), cind angajatii firmei americane isi vor incepe programul, vom lua legatura cu ei pentru a afla mai multe date despre incident si despre starea romanilor", a explicat Carmen Szasz.

Munca multa pe bani putini. Pe hirtie, multe salarii pe vas sint foarte mici, adica in jur de 100 de dolari pe luna. Grosul banilor vine din bacsisurile pe care le lasa clientii cind sint multumiti de servicii. Se poate ajunge la sume de pina la 1.000 de dolari, uneori si mai mult, dar munca este foarte grea: 10-12 ore de munca fizica pe zi, fara nici o zi libera timp de sase sau opt luni, cit dureaza un contract. De obicei, angajatii pleaca de la functii de jos, avansind in timp, in domeniul hotelier si de alimentatie publica: bar, restaurant, bucatarie. Romanii reprezinta doar o parte din angajati. In functie de marimea vasului, numarul persoanelor care lucreaza poate ajunge pina la 1.000 sau chiar mai mult. Norwegian Cruise Lines este una dintre companiile care platesc bine angajatii.