"Pentru ca o tara sa fie un brand de valoare, aceasta trebuie sa fie tara cu cea mai buna poveste de spus. Nu vad de ce Romania, o democratie europeana, nu ar putea face acest lucru", considera Shashi Tharoor, fost secretar general adjunct al ONU, invitat de International Advertising Association (IAA) la Bucuresti pentru a participa la o dezbatere despre construirea brandului de tara pentru Romania.

"Pentru ca demersul construirii unui brand de tara sa aiba impact, acesta trebuie condus de la nivel guvernamental, dar trebuie creat impreuna cu segmentul privat, deci numai partial de Guvern. Mai mult, uneori brandul de tara poate fi creat impotriva si in opozitie cu Guvernul", explica expertul indian. Tharoor avertizeaza insa ca o activitate de branding nu trebuie facuta cu bani putini, ci trebuie sustinuta prin bugete consistente. "Brandingul este o afacere costisitoare! Cel mai bine este sa nu-l faceti cu mijloace precare", avertizeaza expertul indian.

Brandingul, o activitate care a existat inca din Evul Mediu in Europa, este una dintre activitatile la moda, considera Tharoor. Un brand nu inseamna numai un nume, un slogan, un logo sau design grafic. Un brand este, dupa cum a explicat expertul international, un set de asocieri si asteptari care se nasc in cadrul opiniei publice in legatura cu un anumit produs, oricare ar fi acesta.

Citeste si:

Garantia valorii unui brand, a contiuat Tharoor, provine din modul in care produsul se comporta, atunci cand trebuie sa "performeze". Brandul este, pe langa un set de atribute consistente, si semnificatia universala asociata unui produs.

Andrei Gheorghe, prezent si el la eveniment a explicat ca, in opinia sa, "a comunica o identitate si a te prezenta, nu numai ca este civilizat, dar este obilgatoriu". "Ne vacarim cu totii ca Romania este identificata cu Mailat. Daca nu comunicam nimic mai bun, cu ce sunt cei din afara vinovati de acest lucru? De ce sa nu creada lucrurile rele pe care le aud despre noi, daca nu le este oferita alta informatie?", se intreaba Gheorghe.

Pentru o strategie consecventa, Andrei Gheorghe are si solutia optima: nu trebuie, sub nicio forma, lasata "in mana puterii", ci trebuie asumata de sectorul privat. "Punem proiecte de 10-20 de ani in mainile unor trecatori interesati numai de gloria lor momentana si de voturi pe care le pot obtine. Acesti oameni gandesc in cicluri de patru ani. E vina noastra ca-i lasam sa spuna cine suntem noi", a afirmat Gheorghe. El a facut si repetate referiri ironice la adresa fostului ministru de externe al Romaniei, Adrian Ciroianu, observatii care au starnit rasul publicului prezent la eveniment.