Tarile europene s-au aratat extrem de ingrijorate fata de escaladarea violentelor in scoli. In acest sens, la inceputul acestei luni, Comitetul Sindical European pentru Educatie a organizat, la Madrid, un seminar pentru prevenirea si combaterea violentei in scoli. La manifestare au participat reprezentanti ai invatamantului din 24 de tari europene, printre care si Romania.

Evenimentul, care va fi urmat de un ultim seminar in iunie, a avut ca scop elaborarea unei directive europene care sa previna si sa combata fenomenul violentei si hartuirii in scoli. Participantii au incercat sa identifice cauzele aparitiei si agravarii acestui fenomen.

“Toate statele europene se confrunta cu aceasta forma de violenta, care a atins apogeul prin crimele produse in scoli. Una dintre principalele cauze in Europa de Vest este saracia, manifestata indeosebi in randul imigrantilor. Agresiunea fizica este ultima forma de manifestare a violentei, care are in spatele ei o agresiune psihica indelungata, fiind, practic, un raspuns la aceste traume repetate. O alta cauza, as putea spune determinanta, pentru Vest, este accesul facil la droguri si la armament. In aceste tari majoritatea tinerilor consuma droguri.

Dar, dincolo de acestea, se afla o cauza general valabila in toate tarile europene: sistemul de invatamant. Programa analitica provoaca un stres permanent atat pentru profesori, cat si pentru elevi. S-a discutat foarte mult despre nerespectarea normelor de igiena a procesului de invatare si despre ritmul aberant de introducere a materiei. Ar trebui sa se tina cont de faptul ca la ora 8 ritmul copilului este redus, la ora 9 acesta creste, atingand un maxim la ora 12. Dupa aceasta ora, se produce o scadere brusca a ritmului pana la ora 16. Intre aceste ore elevul trebuie sa ia o pauza, sa manance, sa se odihneasca si sa reinceapa cursurile la ora 16. Vorbim despre o crestere a posibilitatii de acumulare a informatiilor, de concentrare si randament intelectual”, ne-a declarat prof. Cristina Borzan, sef al Catedrei de Sanatate Publica si Management, Universitatea de Medicina si Farmacie “Iuliu Hatieganu”, Cluj-Napoca.

Suprasolicitarea, sustine prof. Borzan, conduce la o lipsa de implicare a copilului, aceasta fiind o reactie de aparare a organismului. “Depinde foarte mult si de activitatea profesorului, si de modul de structurare a materiei, de atractivitatea acesteia. Oboseala psihica a copilului accentueaza violenta. In cele 10 minute de pauza, energiile elevului se descarca prin agresivitate. Este foarte important ca materia sa fie structurata si adaptata varstei si posibilitatilor de asimilare. Pentru ca, altfel, copilul nu mai poate invata si, din aceasta cauza, mai este supus si terorii de catre parinti”, a afirmat prof. Cristina Borzan.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.