"La o prima vedere, numarul greselilor este ceva mai mic dar, din pacate, unele greseli semnalate in trecut se repeta", a declarat presedintele CNA, Rasvan Popescu.

Acesta a adaugat ca intentioneaza sa se adreseze ministrului educatiei pentru incheierea unui parteneriat prin care sa fie difuzate in scoli brosuri cu aceste erori gramaticale din audiovizual. "Vom face tot ce depinde de noi, in limitele legii, pentru a imbunatati calitatea limbii romane in audiovizual", a promis presedintele Consiliului.

CNA nu a prezentat si un top al posturilor de televiziune si radio la care au fost comise cele mai multe greseli

Potrivit celui de-al treilea raport realizat de Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Institutul de Lingvistica al Academie, au fost descoperite numeroase greseli de ortografie si punctuatie pe crawl.
Cele mai frecvente erori descoperite au fost lipsa cratimei "si ma lovit" (Prima TV), sau introducerea gresita a acesteia "Lasa-ti, domnule, sa vada cum e aici" (Antena 1), dar si scrierea cu mai multi "i" decat era cazul "banii nostrii" (Antena 1).

De asemenea, lipsa virgulei a fost semnalata in multe cazuri, cum ar fi "Sarut mana mama" (National TV), "Multumim Rapidule" (Pro TV) sau "A fost ucisa Cristina de sotul ei Alexandru" (OTV). Raportul mai arata si faptul ca posturile TV au titrat cu multe neglijente de tastare, cum ar fi "Rulmenutl in Europa" (National TV) sau "Ceel mai scumpe tramvaie" (Antena 3). De asemenea, la posturile TV a fost introdus adverbul "decat" in contexte afirmative "In ultima faza s-a prelevat decat ficatul" (OTV).

Citeste si:

Potrivit Articolului 88 din Codul audiovizual, "radiodifuzorii au obligatia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice si morfologice ale limbii romane, stabilite de Academia Romana".

Primul raport de monitorizare a calitatii limbii romane folosite in audiovizual, intocmit pentru perioada 15 octombrie - 25 noiembrie, releva faptul ca postul Antena 3 s-a clasat pe prima pozitie ca numar de greseli comise, 64. Pe pozitia a doua s-a clasat postul B1TV, cu 63 de erori, iar pe pozitia a treia s-a situat TVR 2, cu 54 de greseli. Potrivit aceluiasi raport, in clasamentul radiourilor la care au fost comise cele mai multe greseli gramaticale, pe prima pozitie a fost Info Pro, cu 19 greseli, iar pe locul al doilea s-au clasat posturile Kiss FM si Radio 21, cu cate 14 greseli.

Conform celui de-al doilea raport de monitorizare a calitatii limbii romane folosite in audiovizual, intocmit pentru perioada 26 noiembrie - 11 decembrie 2007, la postul Antena 3 au fost comise cele mai multe greseli lingvistice, in numar de 68. Pe pozitia a doua se afla posturile OTV si Realitatea TV, cu cate 39 de greseli lingvistice fiecare. Dintre radiouri, la Kiss FM s-a gresit de 19 ori, la Radio 21, de 12 ori, iar la ProFM au fost comise 11 greseli.

Ultimul raport a fost intocmit pentru perioada 1 - 21 martie 2008 si au fost monitorizate 12 posturi TV (TVR 1, TVR 2, TVR Cultural, Antena 1, Antena 3, ProTV, Realitatea TV, Prima TV, National TV, N24, B1TV si OTV) si sase posturi de radio (Radio Romania Actualitati, Radio Romania Cultural, Antena Satelor, Europa FM, InfoPro si Guerrilla). Potrivit raportului, au fost realizate 330 de ore de monitorizare, mai ales la emisiunile de stiri si de dezbateri.