Social 4 Martie 2008 00:49
Emisiunea de pe Travel Channel care a devastat imaginea Romaniei a fost platita de Guvernul roman. Producatorii americani afirma ca emisiunea a iesit astfel pentru ca autoritatile romane au incercat sa-i cenzureze, sa-i manipuleze si sa le prezinte niste butaforii drept realitati romanesti.
Devastatorul episod despre Romania al celebrei emisiuni de turism „No Reservations“, difuzata de Travel Channel pe 26 februarie, a fost finantat cu 20.000 de dolari chiar de autoritatile romane. Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale a platit pentru sejurul grupului de sase jurnalisti de la Travel Channel sositi din SUA si le-a organizat programul. Coordonatorul din Romania al lui Anthony Bourdain, celebrul prezentator al emisiunii, si al echipei sale a fost tot un oficial roman: Camelia Negoita, sefa Biroului de Turism al Romaniei din SUA.

In cererea de oferta lansata pentru organizarea circuitului de documentare, postata pe site-ul ministerului, se precizeaza: „Aceasta vizita are drept scop promovarea atractiilor turistice din Romania pe piata americana prin intermediul emisiunii «No Reservations», transmisa saptaminal de canalul tv mentionat anterior (receptionat de 88 de milioane de familii din SUA si Canada). Echipa doreste sa realizeze filmari in locatii specifice, pentru a surprinde obiceiurile traditionale ale romanilor“. In acelasi document se arata: „Plata serviciilor efectuate se va face pe baza de factura, dupa prestarea acestora, in contul dumneavoastra deschis la Trezorerie, din contul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale deschis la Trezoreria municipiului Bucuresti“. Cererea de oferta este insotita de programul stabilit dinainte de minister.

Emisiunea a stirnit reactii vehemente, fapt care i-a determinat pe producatorii de la „No Reservations“, Chris Collins si Lydia Tenaglia, sa dea un comunicat de presa in care sa explice de ce a iesit asa. Ei acuza tocmai autoritatile romane din Ministerul Turismului pentru modul in care au incercat sa cenzureze anumite scene si au pus permanent bete-n roate realizatorilor, ceea ce a dus la frustrarea acestora din urma: „Am angajat mai multi romani sa ne ajute cu realizarea emisiunii si le-am cerut parerea despre itinerar si despre scenele pe care sa le filmam. Dar tentativele noastre de a incerca experiente autentice si localuri ce nu se afla in categoria celor mai renumite din oras, dupa cum este stilul emisiunii «No Reservations», au fost de cele mai multe ori deturnate. Cererile noastre de a vedea locurile in care maninca in fiecare zi oamenii din clasa muncitoare erau fie descurajate una dupa alta, fie ni se spunea ca asemenea intilniri sint imposibil de aranjat. Mentalitatea predominanta era ca mai bine sa aratam «cel mai bun restaurant frantuzesc din oras» sau «sa aranjam cu grija o scena» decit sa aratam ceea ce cei mai multi romani ar recunoaste drept realitate“.

Despre traseul lui Anthony Bourdain in Romania, stabilit de directia de promovare a turismului din ministerul de resort, producatorii afirma: „Am lucrat impreuna cu autoritatile locale in domeniul turismului chiar mai mult decit o facem de obicei. Nu am ignorat sugestiile facute de ei in favoarea unei agende proprii, cele mai multe scene si localuri fiind recomandate de ei“.

Unul dintre putinele momente in care romanii au parte de laude este o scena filmata in fata unei tarabe unde se vindeau mici la gratar, cu mustar si bere. „Mi-as putea petrece fericit restul zilei aici, mincind mici facuti dintr-o carne de provenienta necunoscuta pe care sa-i inec in bere“, spune Bourdain in emisiune. Producatorii il sustin: „Scena cu micii, filmata impotriva dorintei explicite a celor ce ne ghidau, este un exemplu de cum ar fi putut fi emisiunea. Cele mai bune emisiuni ale noastre sint cele in care ni se permite sa vedem oamenii asa cum sint ei, si nu cum gazdele noastre oficiale sau reprezentantii Guvernului vor sa-i vedem. In acest caz, rezultatele au fost de cele mai multe ori absurde si noi am aratat ceea ce am trait. Romania a supravietuit unor experiente mai groaznice decit emisiunea noastra despre calatorii“.

Secretarul de stat pentru turism, Lucia Moraru, nu a vrut sa discute cu Cotidianul pe marginea emisiunii realizate de Anthony Bourdain si ne-a trimis catre Biroul de presa al Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale. Marius Nedeleanu, ofiter de presa, ne-a precizat faptul ca oficialitatile romane „nu considera emisiunea realizata de Bourdain ca una care recomanda Romania drept o tara ce nu trebuie vizitata“. De asemenea, el sustine ca echipa americana este cea care nu a respectat programul stabilit de comun acord cu autoritatile romane, iar propunerea zonelor ce au fost vizitate a apartinut Biroului roman de turism din New York, alegerea finala fiind una de comun acord intre parti. „Din punctul nostru de vedere, ministerul a facut tot ceea ce putea sa faca. Dar intotdeauna e loc si de mai bine“, spune Marius Nedeleanu. Desi sefa Biroului de turism de la New York, Camelia Negoita, apare pe genericul emisiunii lui Bourdain drept coordonator in teren, ministerul dezminte acest lucru. „Doamna Negoita nu a fost coordonator. Ea doar a insotit o echipa de filmare la solicitarea producatorilor pentru a se asigura ca totul se desfasoara conform programului initial“, adauga Nedeleanu. Cit despre fiascoul inregistrat cu petrecerea de Halloween de la Bran, el declara ca aceasta a fost propusa de americani. Nedeleanu a mai precizat ca alegerea restaurantului Jaristea s-a datorat faptului ca a fost singurul care servea mincare traditionala si permitea filmarea in bucatarie.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.