Declaratia Congregatiei, facuta publica vineri, raspunde la doua intrebari ce privesc validitatea botezului conferit fara referire la Dumnezeu Tatal si Fiul. Prima intrebare: "Este un botez valid daca este conferit cu cuvintele `I baptize you in the name of the Creator, and of the Redeemer, and of the Sanctifier` (Te botez in numele Creatorului si al Rascumparatorului si al Sfintitorului) sau `I baptize you in the name of the Creator, and of the Liberator, and of the Sustainer` (Te botez in numele Creatorului si al Eliberatorului si al Sustinatorului)?" A doua intrebare: "Trebuie oamenii sa fie botezati cu formule `in forma absoluta`?" Raspunsurile sunt: "La prima intrebare, negativ; la a doua intrebare, afirmativ - a declarat Congregatia pentru Doctrina Credintei", conform site-ului catholica.ro.

Papa Benedict, intr-o recenta audienta in care l-a primit pe Cardinalul William Levada, prefectul Congregatiei pentru Cauzele Sfintilor, a aprobat aceste raspunsuri, adoptate anterior la o sesiune ordinara. Papa a cerut publicarea raspunsurilor.

O nota atasata, semnata de Mons. Antonio Miralles, profesor de teologie dogmatica la Universitatea Pontificala Sf. Cruce, a explicat faptul ca raspunsul "priveste validitatea botezului conferit cu doua formule in limba engleza practicate in Biserica Catolica. [...] In mod evident, intrebarea nu priveste limba engleza ci formula in sine, care poate fi exprimata si intr-o alta limba." Nota continua: "Botezul conferit in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant respecta porunca lui Iisus ce apare la sfarsitul Evangheliei dupa Sf. Matei. [...] Formula de botez trebuie sa fie o expresie adecvata credintei trinitare, formulele aproximative fiind inacceptabile".

"Variatii ale formulei de botez - folosind denumiri ne-biblice pentru Persoanele Divine - asa dupa cum avem amintite in acest raspuns, provin dintr-o teologie asa numita feminista", fiind o incercare "de a evita folosirea cuvintelor Tata si Fiu care sunt considerate misogine, si folosindu-se astfel alte nume", explica nota.

"Astfel de variante insa submineaza credinta in Sfanta Treime".

Cardinalul Urbano Navarrete, fost rector al Universitatii Pontificale Gregoriana, a precizat la randul sau: "Raspunsul Congregatiei pentru Doctrina Credintei constituie o declaratie doctrinara autentica, ce are efecte canonice si pastorale universale. Intr-adevar, raspunsul afirma implicit ca oamenii care au fost botezati, sau cei care in viitor vor fi botezati, cu formulele in cauza, in realitate nu au fost botezati".

Citeste si:

A trai propria identitate masculina sau feminina in conformitate cu planul lui Dumnezeu este o sursa de fericire, dar lumea este derutata cu privire la ce inseamna aceasta, a declarat presedintele Consiliului Pontifical pentru Laici, Cardinalul Stanislaw Rylko, pentru ZENIT, in timpul conferintei internationale pe tema "Femeia si barbatul, `humanum` in totalitatea lui".

Cardinalul Rylko a sustinut joi, 7 februarie 2008, discursul inaugural, afirmand ca Scrisoarea Papei Ioan Paul al II-lea este in continuare relevanta deoarece ne confruntam cu "rapida si profunda transformare a modelelor identitatii feminine si masculine si a relatiei dintre sexe".

Cardinalul a aratat ca aceasta este o consecinta a "noilor paradigme culturale" si intre acestea, exista doua tendinte dominante de feminism radical: aceea care doreste sa apere feminitatea, "facand din femeie adversarul barbatului"; si "ideologia sexelor", care doreste sa elimine diferentele sexuale, intelegandu-le "exclusiv ca rezultat al conditionarilor socioculturale". Prelatul s-a plans ca din acestea deriva un concept "extrem de confuz" privind identitatea masculina si feminina, care reflecta o modernitate fara puncte de referinta, ce substituie adevarul cu o pluralitate de opinii.

Cardinalul a aratat ca aceasta tendinta "in mod particular ameninta si pune sub semnul intrebarii" figura mamei si a tatalui, si astfel institutia casatoriei heterosexuale si familiile cu doi parinti. In mod concret, el a aratat faptul ca "se desfasoara o mare batalie pentru persoana umana, o batalie pentru demnitatea ei si pentru vocatia ei transcendenta; ea se da in jurul femeilor si al conceptului de feminitate".

Constient de aceasta, Consiliul Pontifical pentru Laici a urmarit "cu mare interes tot ceea ce se intampla in vasta lume a feminismului la nivel cultural, social si politic", a explicat Cardinalul pentru ZENIT.