Proiectul « Caravana Nationala Anticoruptie » s-a finalizat cu citeva masuri administrative ale institutiilor publice locale, pentru care s-au cheltuit 1.600.000 de euro
Transparency International (Ti-Ro), Fundatia Concept si Ministerul Justitiei au prezentat ieri concluziile proiectului impotriva coruptiei, care face parte din campania “Fara spaga” si care s-a derulat in perioada decembrie 2006 - ianuarie 2008 in 17 judete ale tarii, informeaza Cotidianul.

Victor Alistar a prezentat, la Ministerul Justitiei, rezultatele unui proiect ce a vizat combaterea coruptiei si a dat exemplu managerii unui spital din judetul Bihor care au implementat un sistem, prin intermediul caruia cetatenii se pot sesiza cu privire la deficintele si cazurile de coruptie din spital, relateaza NewsIn.

Fara spaga! Fara imbogatiti din banii tai! Acesta este mesajul campaniei nationale anticoruptie demarata in toamna anului trecut si ajunsa ieri in Maramures, al 9-lea din cele 17 judete pe care caravana le viziteaza. Campania "Fara spaga" a fost demarata de Ministerul Justitiei, in colaborare cu institutiile publice si isi propune cresterea gradului de informare a publicului larg cu privire la cauzele si formele de manifestare a coruptiei, contribuind astfel la cresterea capacitatii institutiilor si a cetatenilor de a lupta impotriva coruptiei mici. La intalnirea desfasurata la Palatul Administrativ din Baia Mare au participat subprefectul Stefan Gonczi, dar si reprezentanti ai Inspectoratului de Politie, Autoritatii de Sanatate Publica, Directiei de Munca si Inspectoratului Scolar. Presedintele Transparency International, Victor Alistar, a explicat ca strategia proiectului are in vedere atat potentialii corupatori, cat si coruptii din domeniile vulnerabile, fiind vizate institutiile si autoritatile publice, mediul de afaceri, sistemul de invatamant, sistemul sanitar, sectorul non-profit si publicul larg.

Acesta a dat un termen de cinci ani ca sa ajungem la un nivel civilizat, dupa cum informeaza PresaOnline. "Principiul pe care a fost construita aceasta campanie este acela ca la umbra coruptiei mici creste marea coruptie. Orice mare corupt a fost candva un mic baron, iar orice baron a fost candva un mic corupt. Prin banii pe care noi ii dam ii crestem pe corupti. Marea coruptie se poate combate prin gesturi mici", a aratat Victor Alistar. Acesta estimeaza ca vom mai avea nevoie de cel putin cinci ani pentru a ajunge la un nivel civilizat la acest capitol, iar nivelul coruptiei sa fie redus. In opinia presedintelui Transparency International, coruptia mica este deocamdata in crestere in Romania, dar promovarea unui sistem de servicii publice eficient si schimbarea mentalitatii cetatenilor vor duce la o scadere a actelor de coruptie. Referindu-se la cazul fostului ministru Decebal Traian Remes, presedintele Transparency International a declarat ca "avem de-a face cu un succes mediatic si un rateu juridic". Pe de alta parte, reprezentantii IPJ Maramures au sustinut ca la nivelul institutiei, pe parcursul anului trecut, au fost instrumentate 38 de dosare privind fapte de natura coruptiei, insa in niciunul nu a fost implicat personalul inspectoratului. "Coruptia priveste atat pe cel care corupe, cat si pe cel corupt, iar combaterea ei tine de efortul ambelor parti. Este mai eficient sa te opui coruptiei decat sa te lasi prada ei", a adaugat Alistar.

Presedintele Transparency a facut publice si initiativele din domeniul invatamantului. De exemplu, in Calarasi, tezele si lucrarile se corecteaza in sedinta comuna cu parintii si elevii, iar in Braila, contestatiile elevilor cu privire la notele obtinute la teze sau lucrari de control se recorecteaza de un alt profesor decat cel care a corectat, initial, lucrarile.

Pe langa contributia cetatenilor, care s-au autosesizat in cele mai multe cazuri de coruptie, Victor Alistar a apreciat implicarea presei locale. Mass media au prezentat, in rubrici periodice, informatii cuprinse in cele 10.000 de ghiduri privind mijloacele legale de combatere a faptelor de coruptie in justitie.

In domeniul sanatatii, judetul Bihor a creat un mecanism de colectare a opiniilor pacientilor printr-un chestionar care se completeaza la iesirea din sectie si se introduce in doua cutii postale: una pentru directorul spitalului si cealalta pentru presa locala. Astfel se evalueaza modul in care pacientii sint multumiti de serviciile care li se ofera si care este nivelul spagilor din spital.

Un alt caz este cel din directiile judetene de munca din Satu Mare si Mures, care au introdus rotirea personalului de la ghisee pentru eliberarea cartilor de munca. Astfel ' se reduce piata de ciubuc si se evita formarea de in rindul personalului>>, dupa cum ne spune Victor Alistar, presedintele Ti-Ro.

Proiectul a fost finantat din fonduri europene in valoare de 1.600.000 de euro, in care au intrat ghidurile anticoruptie, afisele, conferintele, deplasarile.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.