Raportul va fi prezentat Ministerului Educatiei, care va fi somat sa ia masuri pentru decongestionarea programelor scolare. Datele din ultimul studiu al ISPB, realizat in 2007, sunt extrem de alarmante. Din cauza suprasolicitarii, tot mai multi elevi sufera de tulburari de somn, cefalee, anxietate, simptome care preced patologiilor psihice. Concluziile cercetarii ISPB arata ca 58% dintre elevii din ciclul gimnazial manifesta o oboseala psihica foarte mare.

Din acest motiv, copiii se plang de cefalee, dureri oculare si tulburari de somn. Printre cauzele incriminate de elevi in aparitia suprasolicitarii scolare se numara obiectele de studiu prea dificile din curricula de invatamant, volumul mare de teme, precum si timpul insuficient de odihna. Materiile de studiu cu cel mai mare grad de dificultate sunt, in opinia copiilor, matematica si limba romana. Potrivit studiului, timpul alocat pregatirii lectiilor acasa depaseste 4 ore pe zi pentru 16,4% dintre elevi, 3-4 ore pe zi pentru 47,2% dintre elevi si 36,4% aloca invatarii 1-2 ore pe zi.

Totodata, volumul mare de teme necesita o activitate sustinuta chiar si in zilele de sambata si duminica, 17% dintre elevii chestionati alocand mai mult de 4 ore pentru pregatirea lectiilor. Mai mult, din cauza volumului si dificultatii acestora, pregatirea temelor pentru acasa necesita ajutorul parintilor pentru 41% dintre elevi. Autorii studiului subliniaza faptul ca la aparitia oboselii contribuie si nerespectarea normelor igienico-sanitare privind intocmirea orarului scolar, prin nerespectarea pauzelor cu prelungirea orei de curs. “Copiii au o proasta comunicare la scoala, unde nu vin cu placere. Ne intalnim tot mai frecvent cu esecuri scolare si lipsa randamentului.

Citeste si:

Totodata, elevii au tulburari de comportament, cu dificultati in insertia sociala. Am constatat simptome care se transforma mai tarziu in nevroze. Un copil fragil psihic, care este suprasolicitat si agresat cu o serie intreaga de discipline, poate dezvolta psihoze. In fiecare an, la facultatile de medicina, avem cateva cazuri de psihoze. Problema la elevi este ca li se administreaza o cantitate mai mare de informatii decat pot ei recepta.

De exemplu, conform normelor igienico-sanitare, un elev de clasa I ar trebui sa-si pregateasca lectiile acasa in cel mult 30-40 de minute”, ne-a declarat prof.dr. Aurelia Cordeanu, coordonator al studiului si sef Compartiment Igiena Copiilor si Tinerilor, Institutul de Sanatate Publica.