Potrivit Adevarul, ceferistii au declansat ieri, in mod spontan, conflictul de munca, solicitand o crestere salariala de 12%. Sindicalistii nu s-au inteles cu Ministerul Transporturilor, care le-a oferit o majorare de numai 8%. Salariatii din acest domeniu au adoptat tactica protestului individual, spontan.
Cei care au mobilizat oamenii au fost insa sefii de sindicat din Ramura Miscare - Comercial. De altfel, presedintele acestui sindicat, Ion Molea, a anuntat programul grevei "spontane" cu o seara inainte. Concret, salariatii au venit la locul de munca, dar nu au trecut la lucru, cea mai afectata fiind zona de miscare, cea a impiegatilor, managementul traficului. Fara pornirea semafoarelor, trenurile nu au mai plecat la drum.


Ministrul transporturilor, Ludovic Orban , s-a declarat sceptic in privinta spontaneitatii miscarii grevistilor, care a dus la blocarea a 290 de trenuri. El a afirmat ca cei 2.000 de angajati care au refuzat sa-si indeplineasca obligatiile de serviciu vor fi sanctionati. „In doua cazuri este posibil sa se ajunga chiar la desfacerea contractului de munca.

Este vorba despre un mecanic de locomotiva care nu a permis plecarea trenului, desi personalul de rezerva se prezentase la post. Al doilea caz este cel al unei functionare care nu a vrut sa ofere informatii calatorilor", a exemplificat Orban. Pentru recuperarea prejudiciului provocat de stoparea temporara a circulatiei trenurilor, Ministerul Transporturilor ii va actiona in instanta pe cei responsabili de inceperea protestului. La randul lor, liderii sindicali au anuntat ca vor incepe, luni, procedurile legale pentru inregistrarea conflictului de interese.


Evz a realizat un bilant al grevei spontane din care rezulta ca au fost oprite 194 de trenuri de calatori si 96 de trenuri de marfa, au fost lasati sa astepte aproximativ 20.000 de oameni, trenurile au avut 34.843 de minute de intarziere si totul din cauza a 2.000 de angajati ai CFR.

Calatorii pagubiti nu au foarte multe sanse daca doresc sa reclame la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) timpul pierdut ieri-dimineata. ANPC nu poate imparti sanctiuni, deoarece nu are cui, spun reprezentantii Autoritatii: grevistii reprezinta sindicatul si nu Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane. „In principiu, orice despagubire, prin asta intelegand o suma de bani peste pretul biletului, se obtine in instanta. Noi primim reclamatiile, le analizam, dar nu putem sanctiona operatorul“, a declarat Dan Vlaicu, presedinte ANPC.


De altfel, el spune ca Autoritatea nu a primit reclamatii in acest sens, in cursul zilei de ieri. Calatorii si-au putut recupera deocamdata doar banii de bilet: potrivit directorului general al CFR Calatori, pana la ora 12.30 fusesera restituite bilete in valoare de 50.000 de lei. Potrivit ministrului Orban, lucratorii care au participat la protest sunt pasibili si de sanctiuni administrative. El a precizat ca pedepsele in urma verificarilor echipelor de control vor fi diferite, in functie de atributiile diverselor categorii de angajati.

Cotidianul sustine ca sefii de sindicate nu isi asuma raspunderea pentru acest protest si spun ca n-au putut sa ii opreasca pe membri sa desfasoare protestul. Pe de alta parte, unii dintre mecanici spun ca si daca ar fi vrut nu puteau porni pentru ca semafoarele erau pe rosu. Ionel Socaciu, liderul sindicatului ELCATEL, in care majoritatea angajatilor sint impiegati, spune ca intr-adevar acestia nu au lucrat ieri, fapt pentru care semafoarele au ramas pe rosu. “Instalatiile de semnalizare, macazele sint manipulate de impiegati. Daca nu apasa nimeni pe niste butoane, semnalul ramine pe rosu”, a explicat Socaciu. In ceea ce priveste declaratiile mecanicilor de locomotiva, liderul sindical de la ELCATEL spune ca “au pretextat ca nu au muncit pentru ca erau semafoarele pe rosu. Ce pot sa zica daca sint intrebati de jurnalisti sau de politisti? Mecanicii au ales solutia cea mai inteligenta si inteleapta ca sa scape de responsabilitate”.


Socaciu sustine ca angajatii CFR au ales aceasta forma de protest pentru ca nu au putut intra legal in greva, din cauza valabilitatii contractului de munca. “Salariatii ne-au cerut sa intram in conflict de munca dupa ce le-am transmis refuzul ministrului Transporturilor de a semna ce se negociase. Noi le-am spus ca avem un contract valabil pina pe 29 martie, iar pe perioada de derulare a contractului nu se poate declansa legal conflictul pentru ca nu s-au parcurs toate etapele”, a declarat Socaciu.

Sindicatele din domeniu sint nemultumite de oferta de majorare salariala de 4 la suta din 1 aprilie si tot 4 la suta de la 1 octombrie, raportata la salariul din decembrie anul trecut. Ele acuza ca anterior administratiile fusesera de acord cu o crestere mai generoasa a salariilor, care nu a mai fost acceptata de companii dupa ce miercuri Guvernul a adoptat un memorandum privitor la cresterile de salarii din sectorul de stat. Ultima oferta facuta vineri sindicatelor feroviare prevede o crestere tot de opt la suta in doua transe, insa nu in raport cu media salariala a anului 2007, dupa cum a fost prima oferta, cit fata de salariul brut al lunii decembrie, mai mare. Oferta nu fusese acceptata inca de sindicate, dar ministrul Transporturilor a afirmat ca este convins ca zilele acestea nu va mai fi nici o oprire spontana a circulatiei feroviare.