Numai ca, in ciuda despagubirilor mari ce pot fi obtinute, putine persoane au apelat la acesti bani. Cauzele sunt trei. In primul rand, fondul este foarte putin promovat. In al doilea, pana in 2006, legea de
functionare a fondului limita drastic cazurile in care o persoana putea fi despagubita. Iar in al treilea rand, procedura de obtinere a banilor este destul de greoaie, dupa cum precizeaza Romania Libera.

Fondul de protectie a Victimelor Strazii functioneaza ca institutie de sinetatatoare abia din 2006. Totusi, prevederi menite sa protejeze victimele unor accidente rutiere cu autor neidentificat exista inca din 1971. Acestea erau incluse intr-un decret care in 1995 a fost inlocuit cu o lege. In noul act normativ s-a inclus si mentiunea ca o persoana poate primi bani si daca a fost lovita de un autoturism neasigurat.

Zece ani pentru un "si"

Numai ca schimbarea nu a facut decat sa blocheze procesul de despagubire. Noua legea stipula ca pot primi bani doar persoanele care dovedesc ca au fost vatamate de autoturisme neasigurate si neidentificate. Ceea ce era un paradox pentru ca, din moment ce o masina era neidentificata, nu se putea stabili daca este neasigurata. "Acest 'si>> a facut aproape imposibila aplicarea legii, pentru ca nu se puteau indeplini simultan cele doua conditii decat foarte, foarte greu", ne-a explicat Ioan Mihail, directorul executiv al Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC).

Existenta acestui "si" cu probleme este confirmata si de directorul general al Fondului. "La vremea respectiva, organul legislativ din tara noastra a hotarat sa protejeze victimele accidentelor atunci cand autorul a ramas neidentificat si neasigurat", a precizat Sorin Greceanu.

Abia in 2006 legislatia a fost din nou modificata si greseala a fost reparata. Astfel, acum e prevazut ca pot fi despagubite persoanele care au fost implicate intr-un accident in care unul dintre autoturisme a ramas neidentificat sau este neasigurat RCA. "A fost nevoie de zece ani, in care am facut demersuri peste demersuri sa se introduca acest 'sau>> simplu", sustine directorul AVAC.

Citeste si:

Aceasta prevedere plus mentiunea potrivit careia se acorda bani si in cazul in care se inregistreaza numai pagube materiale au deblocat legislativ functionarea Fondului de Protectie a Victimelor Strazii. "Avem in prezent un fond eficient, care da posibilitatea persoanei pagubite sa beneficieze de o protectie mult mai extinsa decat cea de pana anul trecut", mentioneaza si directorul Sorin Greceanu.

In zece ani s-au dat despagubiri de 20.000 de euro din 7 milioane posibile

Numai ca eficienta despre care vorbeste Sorin Greceanu este limitata. O data eliminata o problema, intervine a doua. FPVS este aproape necunoscut publicului larg. In conditiile in care, potrivit statisticilor, numarul accidentelor cu autor necunoscut a crescut numai in 2007 cu 15%, iar in 2006 au avut loc aproximativ 1.000 de accidente in care au fost implicate masini neasigurate RCA, au primit despagubiri 116 solicitanti.

O promovare care totusi nu ajunge la publicul larg. Mult mai eficiente ar fi cateva campanii publicitare care sa ajunga la cat mai multi romani. Reclame TV, brosuri, bannere ar putea atrage atentia asupra Fondului de Protectie a Victimelor Strazii. Dar, cum se vede din raspuns, acest lucru nu prea s-a intamplat.

Potrivit Cronica Romana, Romania se afla pe locul intai la numarul de accidente rutiere, iar numarul accidentelor produse pe soselele noastre creste in fiecare an. Mai mult, potrivit unui studiu facut de Societatea Academica Romana, numarul accidentelor este de trei ori mai mare decat media din uniunea europeana, informeaza RealitateaTv.